Wilma
    Hej!
    Jag har alltid varit intresserad av engelska och valde att läsa högstadiet på engelska. Nu när jag börjat gymnasiet och kommit igång med engelskalektionerna känns det som om jag tagit ett steg tillbaka - uppgifterna ger mig inget och skolan har inte mycket extramaterial att erbjuda inom kursen. Jag undrar därför hur det funkar med att tenta av kurser på gymnasiet.

    Först och främst: vem ska jag vända mig till? Rektorn? SYV-en på min skola? Min engelskalärare?

    Och vad bör jag överväga innan jag väljer att tenta av, om jag får möjligheten? Jag har till exempel hört att man inte kan bedöma alla förmågor på ETT prov och att man därför inte kan få något annat slutbetyg än ett E i en kurs man tentat av. Är det sant?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    på Prövningen kan man få Alla betyg, från F till A. Man bör få det betyget som man förtjänar. Din skola har rätt att ta prövningsavgift på 500kr. Din skola har också rätt att sätta Tidpunkt på prövningen, t.ex kan rektor säga att du kan göra prövning i slutet av maj 2017. Eleven kan önska tidpunkt för prövning, men det är Rektor som bestämmer.

    Min fråga är då, Om du ska tenta av eng5 nästa vecka t.ex., vad ska du göra när din klass har lektioner i engelska? Om du inte läser någon annan kurs i stället för engelska 5, läser du på deltid, och med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN. Du riskerar bli av med studiebidraget, för att CSN går på skolans "rapport" om vilka elever som inte läser på heltid. Om du tentar av en kurs, då läser du inte den kursen efter prövningen.

    Det är synd att du känner att du inte får någon utmaning på engelska lektioner. Jag antar att du har pratat med läraren och bett om extrauppgifter. Annars så är det inte svårt att hitta utmaningar i engelska på egen hand. Du kan t.ex låna böcker på biblioteket och läsa böcker på engelska i historia, naturkunskap eller skönlitterära verk eller poesí, deckare... eller vad du vill, men på Engelska.

    Om du inte lägger så mycket tid och energi på eng5 kurs, har du mer tid och energi att lägga på andra ämnen. Det enklaste och bekvämaste för alla är om du väljer att "go with the flow", dvs inte kräver tenta av kursen. Det blir mycket tråkigt om du får lägre betyg än A på kursen, och samtidigt blir av med Studiebidraget. men om det är någon annan kurs du mycket hellre vill läsa och den går på samma timmar som din eng5 kurs och att du kan få plats i den kursen, då kanske det i så fall är "lönt" att ansöka om att få göra prövning.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA