johan
    Jag hatar idrott och om jag tvingas till den obligatoriska kursen i skolan så kommer jag troligtvis bli deprimerad och hoppa av. Under idrotten på högstadiet så skolkade jag under hela tiden och fick därför inget betyg. Men gick ändå ut nian med 278.5 poäng

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Johan, tråkigt att du hatar idrott, men så är det. Vi alla gillar olika saker och vissa av oss "hatar" idrott kanske ännu mer än du gör. :)
    Med det sagt, går vi vidare till att försöka besvara din fråga, ;).

    Idrott och hälsa 1, 100 poäng - är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram och jag kan inte ändra på det och du kan inte heller ändra på det. Suck! :(
    Det är möjligt att få Examensbevis med F betyg i Idrott och hälsa men det "drar ner" konkurrenskraft i dina gymnasiebetyg ganska mycket. om du skulle kunna få E i kursen, skulle du vinna mycket på det.

    jag råder dig prata med idrottsläraren, be om enskilt samtal...
    Berätta hur du känner och försök komma överens om vilka "moment" i kursen du ska satsa på. Du säger då att ditt mål är att uppnå E i kursen, inte A.
    Teoretiska moment finns i kursen. Du kanske kan satsa mycket på en "skrivning" om hälsosam livsstill och utföra några obligatoriska fysiska övningar för att få betyget E.

    En annan väg att gå är att försöka få något sort Intyg från skolpsykolog att du har "idrottsfobi" och kan av den anledning inte delta i kursen. Eftersom kursen är obligatorisk, så vet jag inte hur man löser detta... men kurator, skolsköterska och skolpsykolog ihop med rektor på ditt program kanske kommer på någon lösning.

    Jag undrar vad dina planer är efter gymnasiet? Vad vill du bli när du blir stor?

    Ang. skolk (du skriver att du skolkade på grundskolan... :) - så är det ganska annorlunda på gymnasiet.
    På grundskolan fick du barnbidrag, men på gymnasiet är det Studiebidrag som är kopplad till din skolgång. Reglerna numera är att vid skolk á 4 timmar under en kalendermånad, är gymnasieskola skyldig att rapportera till CSN och ditt Studiebidrag dras in, dina vårdnadshavare får alltså inte 1050 kr/månad och för att få tillbaka sitt studiebidrag måste du först ha 100% närvaro under en kalendermånad.
    Så - skolka bort idrottskursen, som du gjorde på grundskolan - kommer att ha ekonomiska konsekvenser på gymnasiet.

    En väg att gå är också att "bita ihop" och lida igenom Idrottskursen (som en "nödvändig ont"). Sedan kan du skriva i dina Memoarer när du blir gammal, rik och berömd - om hur du övervann det hindret. :) Skojar... men menar allvar också!
    Nu håller du på att bli vuxen. Det innebär bl a att kunna göra saker ibland som man inte alls tycker om - för att man mÅSTE. Det finns inget yrke där man varje dag studsar av glädje på väg till jobbet... man måste lära sig kunna göra vissa saker som man inte tycker om för att man måste, helt enkelt. Det är en del i att bli vuxen. Ingen säger att du behöver sikta på A-betyg i idrott.
    Ditt mål är E-betyg. Fråga läraren vad är "minimum" för dig att prestera - för att kunna få ett E i kursen och så gör du ditt bästa sen.
    Det är vad jag kan råda dig till.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare