Saga
    Hej, om jag vill gå kinesiska (som var mitt b-språk) för att få meritpoäng och det inte finns på gymnasiet jag vill börja på kan jag då tenta av det på något sätt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Saga!

    Det är inte en rättighet att tenta av en kurs som inte finns på din gymnasieskola. Som regel får gymnasieelever göra Prövningar (tenta av) endast de kurser som ingår i deras Studieplan och vilka de av någon anledning inte kunde läsa eller om de fick F i en kurs (och i första hand om F den kursen utgör hinder i att få ut Examensbeviset). Och det är i första hand på den egna gymnasieskolan som man gör prövning (men om det ej finns behörig lärare, hur skulle det i så fall ordnas?).

    Efter gymnasiet kan du anmäla dig till Prövningar på komvux eller på Prövningsenheten men det finns inga garantier att Prövningar i just kinesiska kan erbjudas (behörig lärare måste finnas och finns den inte - då kan man inte göra prövning, och detsamma gäller alla andra språk och även övriga ämnen).

    I vissa städer löser man det genom att skapa "gemensamma gymnasiet" då flera skolor går ihop och elever kan läsa på en "annan skola" - en eller några få kurser (t.ex olika språk). Om sådana överenskommelser finns i din stad, vet inte jag. Fråga på den gymnasieskola som du vill söka till. Du kan också fråga på utbildningsförvaltningen i din kommun - om någon behörig lärare i kinesiska finns anställd i kommunen. Fristående gymnasieskolor kan också i vissa fall ingå överenskommelser med kommuner. Du kan fråga på alla de fristående gymnasieskolor som finns inom pendlingsavstånd från dig - om de har behörig lärare i kinesiska.

    Tänk också på att Modersmål (kinesiska) och Moderna språk (kinesiska) är två olika ämnen och det är inte samma behörighet för lärare. Läraren kanske är behörig bara i Modersmål (kinesiska) och då ej kan sätta betyg i Moderna språk (kinesiska).

    Svar som jag kan ge på din fråga är alltså: vet ej. Och en utförlig förklaring till varför vi på Fråga SYV inte kan svara på din fråga finner du ovan.

    Lycka till med att hitta möjlighet att läsa eller tenta av Moderna språk (kinesiska) 3 och 4 - det är de kurser som ger meritpoäng! Vi håller tummarna!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare