Elin
    Hej jag går andra året på gymnasiet. Första året var det mycket problem hemma och de speglade av sig på mina betyg. Nu i tvåan går det mycket bra men 1:ans betyg kommer drar ner mitt snitt. Kan jag tenta av vissa ämnen från ettan nu när jag går i gymnasiet även fast jag har godkänt i de ämnena, är det möjligt?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elin,
    om man har godkända betyg, då är man behörig att läsa utbildningar där de kurser krävs för behörighet.
    För att konkurrera om utbildningsplats på högskolenivå kan man göra Högskoleprovet & komma in på dess resultat.
    Om du ändå vill höja dina betyg från å k 1, kan du anmäla dig till en så kallad Särskild Prövning, som kan kosta t.ex. 500 kr. att göra i varje kurs (det är lite olika i olika kommuner och du måste fråga på Prövningsenheten i din hemkommun, dvs där du är folkbokförd; i fall du bor i en mindre kommun som inte har en Prövningsenhet, är det på KomVux du kan få info- om Särskild prövning).
    Det är generella regler.

    Men om det finns Särskilda omständigheter, kan din skola ge dig möjlighet att tenta av kurserna i efterhand. Det tillhör "undantag" och rätt person att prata med är kurator /alt. skolpsykolog/, som kan rekommendera till rektorn att bevilja undantag. Jag råder dig boka tid hos kurator och/eller skolpsykolog för att diskutera frågan. Du kan givetvis vända dig till rektorn på ditt program direkt men oftast vill rektorerna först få utlåtande från Elevhälsoteamet. Du kan även börja med att prata med skolsköterskan, som brukar samarbeta med kurator & psykologen.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV