Anton
    Hej!

    Jag håller för tillfället på att plugga upp matematik 1b, då jag har svårt för matte så tar det längre tid för mig än jag först hade förväntat mig, ända in på sommaren. Jag har pratat med min lärare och frågat om det finns möjlighet till sommarskola, eller att jag kan göra prov under sommaren, därefter fick jag svaret att det inte fanns någon möjlighet till sommarskola, eller att få göra proven under sommaren. Detta är ju förstås väldigt synd, då jag hade velat söka ett enstaka par kurser på högskolan, då jag inte hinner söka det program jag vill gå, vilket innebär att jag får gå och lunka omkring ända in på våren, om jag då inte styr upp med matten och fixar det till sommaren så jag kan söka dessa tidigare nämnda kurser. Så, jag undrade, finns det verkligen INGA möjligheter att få göra prov inpå sommaren för att klara av matten?
    Med vänliga hälsningar,
    Anton

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!
    Hur kurser på Komvux och prövningar är organiserade i varje kommun är olika. Det är just vad det gäller i din "hemkommun" där du är folkbokförd som gäller för dig. Dock finns det ibland möjlighet att göra prövning i en annan kommun. t.ex. Göteborg brukade förut i alla fall ta emot och ge möjlighet till prövning även om man inte var skriven i Göteborg. Dock vet jag inte om de har öppet på Prövningsenheten under sommaren. Frågan är till vilka städer kan du åka för att göra prövning? Om du kan åka till Göteborg, kan jag kolla med Prövningsenheten där, men annars så se på kommunernas hemsidor - dit du kan åka (som inte är för långt från din bostadsort) - och försöka hitta en kommun som har öppet på Prövningsenheten på sommaren och som tar emot även "utomstående", dvs icke-skrivna i den egna kommunen.

    Ett annat tips till dig är att du prövar i Matte 1a i stället för 1b - det är lite lägre krav, men kursen kan tas in i gymnasieexamen för att det är motsvarande kurs.

    Jag skall även samråda med kollegorna och i fall vi kommer på någon lösning eller svar till dig, hör vi av oss.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA
    • : Hej!
    • : Tack för snabbt svar! Jag är villig att åka till vilken stad som för att göra prövning, om möjligheten finns. Ja, det kanske vore vettigt att köra matematik 1 A istället, är det för samhäll, eller? Har läst något i stil med att matematik 1 A är för samhäll, B är för natur och så vidare. Tack så jättemycket för hjälpen, det uppskattas något enormt, verkligen. Med vänliga hälsningar, Anton
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • Milla : Vilken kommun är din "hemkommun" som inte har prövningar på sommaren? Så behöver jag i alla fall inte kolla i den kommunen...
    • Milla : Läs mitt utökade svar om prövning på Åsö Vux. *L*
    • : Hej! Jag har nu varit inne på kunskapsnavet och konverserat med SYV'en där. Han sade att det var helt OK för mig att byta över till matematik 1a, så det har jag gjort nu. Förhoppningsvis så fixar jag till en tid i Sthlm då jag kan åka på prövning, om då det inte finns någon annan kommun som har ett senare datum för prövning, som ni tidigare nämnde att det kanske fanns. Jag tackar ödmjukt för eran hjälp, ni har underlättat situationen för mig avsevärt. Vi hörs! Med vänlig hälsning, Anton
    • Milla : Göteborg svarade nu att de erbjuder INTE prövning i Matematik 1a, utan bara i 1b och 1c. Vår bedömning att det är fördelaktigt för dig att göra prövning i Matte 1a. Har du funderat över att kontakta din gamla gymnasieskola och be att få göra prövning där?
    • : Ja, det kan jag göra! Vem är det jag ska kontakta då? Syv? Matteläraren?
    • Mikael : På din "gamla gymnasieskola" är det Rektor som kan besluta om att ge dig möjlighet att göra prövning på skolan. Det är Rektor du bör kontakta.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!

    Matematik 1a ingår i alla yrkesprogram på gymnasiet (ungdomsgymnasiet d v s när man efter grundskolan läser 3 år på en gymnasieskola). Detta infördes år 2011 vid den senaste gymnasiereformen.

    I två program - Teknik och Naturvetenskapsprogrammet - läser man c-spår, avancerat spår.
    På de övriga högskoleförberedande program läser man b-spår (medelsvårt).

    Jag antar att du behöver ett godkänt betyg i Matte 1 för att få ut Gymnasieexamen från Komvux. Det bästa rådet jag kan ge dig är att försäkra dig hos SYV på "din Komvux" dvs i den kommunen där du är folkbokförd och där du kommer att ansöka om examen att det är OK att inkomma med betyg i just Matte 1a (a-spår). För att det är "lite dubbelt här": å ena sidan så får Mattekurser 1a, 1b och 1c ersätta varandra i gymnasieexamen (som ofta sker när eleven byter gymnasieprogram); men, å andra sidan, eftersom det på Komvux inte läses yrkesprogram (utan bara yrkespaket, t.ex. Undersköterska eller Elektriker, där man inte läser matte) - då erbjuds det ofta bara b och c spår att läsa på Komvux och i så fall kan din Komvux svara att de inte kan ta in Matte 1a betyg in i gymnasieexamen, utan det måste vara 1b eller 1c. Det är, som sagt, olika i olika kommuner, som de tolkar reglerna lite olika och det är bra att försäkra sig på förhand att det skulle vara OK att inkomma med just Matte 1a betyg.

    Jag undrar också om det skulle gå att "förhandla" på Prövningsenheten på förhand om att pröva i Matte 1b men i fall det inte skulle räcka för ett godkänt betyg - i så fall skulle ditt prov i matte testas mot Matte 1a. Men, å ännu andra sidan :-) - om du kan få E i Matte 1b, kanske du skulle kunna få D i Matte 1a med samma kunskaper. Och högre betyg höjer Meritvärde och du vinner i konkurrenskraften i dina gymnasiebetyg. Går det att förstå vad jag menar? :)

    Vi skall se om vi hittar någon Prövningsenhet som är öppen på sommaren och som tar emot personer folkbokförda i andra kommuner. Du får gärna själv också leta efter den info.

    Din uppgift blir att prata med SYV på din Komvux och få reda på om det skulle vara OK att inkomma med betyg i Matte1a så att du skulle kunna få in det i din gymnasieexamen. Du läser väl inte mot ett Slutbetyg utan mot Gymnasieexamen?

    Bästa hälsningar och vi hörs!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Se på https://formogr.am/YDpgLaOMii anmälningsformulär på Åsö Vuxengymnasium i Stockholm. Det som vi fick svar om på telefon nyss är att du måste vara på skolan VID 2 OLIKA TILLFÄLLEN: först är det en skriftlig del som läraren rättar och sedan - en annan dag, måste du komma till en muntlig del. Jag frågade specifikt om Matematik 1a och fick det bekräftat att det är 2 provdelar vid två olika tillfällen.
    Kostnad 500 kr. De tar emot personer som är skrivna vart som helst i Sverige. Om du anmäler dig innan 29 april, kan du göra prövning den 29 maj. Se på länken ovan.

    Har du fler frågor om prövningar på Åsö Vuxengymnasium kan du kontakta Gittan Carlsson:
    Telefontid 14:00-15:30 tfn 08- 508 49 516.
    [email protected]
    Åsö vuxengymnasium
    Blekingegatan 55, Box 17804, 118 94 Stockholm

    Vi har skickat frågan till prövningsenheten i Göteborg också men ännu inte fick ngt. svar från Gbg.

    Se själv om du vill anmäla dig till Åsö Vux.! Lycka till!
    Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    Milla
    • : Hej! Min hemkommun är Kalmar. Ja, precis som du säger så behöver jag godkänt i matte för att få examen. Så, om jag har förstått det rätt, så är det bättre, i relation till konkurrens ang. högskola, att jag får ett högre betyg i matematik 1a än att jag får ett "okej" - betyg i matematik 1b? Ja, det kan jag göra! Har letat nu i två dagar, hittade ett i Stockholm men det verkade inte som att de hade några tider nu till sommaren alls. Ok! Då traskar jag in till SYV och tar reda på det så fort som möjligt! Det är riktigt härligt att ni är såpass kunniga och villiga att hjälpa en, det uppskattas väldigt mycket. :) Med vänliga hälsningar, Anton
    • Anna : Matematik 1a, 1b och 1c är "motsvarande kurser" - de är lika stora och på samma nivå och betyg i dem är lika mycket "värda" och det är klart fördelaktigare att ha högre betyg och vår uppfattning är att det är lite lättare att få högre betyg i matte 1a än i 1b. För dig skulle det vara bra om din komvux gick med på att ta in Matte 1a betyg i gymnasieexamen, vilket är inte förbjudet och för att ersätta kurser i Matte på nivå "1" krävs inte Rektors beslut (det beslutet bör SYV kunna fatta) men i fall de på Komvux har sedan innan beslutat i att de kurser som inte de själva erbjuder, tar de inte in i gymnasieexamen - har vi också sett exempel på i några kommuner. Det är olika tolkningar av regler som förekommer. Reglerna är många och komplicerade och det är inte alls konstigt att de tolkas på lite olika sätt ibland. Vi håller tummarna och fortsätter leta efter en prövningsenhet där du skulle kunna göra prövning! Tips till dig: fråga på din gamla gymnasieskola eller på en kommunal gymnasieskola i din kommun (eller på Utbildningsförvaltningen som tar hand om kommunala skolor) - i fall du skulle kunna göra Prövning på gymnasieskolan eller kanske rent av komma och skriva Nationella provet i Matte 1a med elever på ett yrkesprogram nu i maj. Du har inte rätt att göra det men vanlig praxis är att gymnasieskolorna tar hand om sina f d elever i ett år efter det att eleven har slutat på skolan. Ber man snällt, så kan man ibland få göra ett prov även senare än ett år. Vi håller tummarna!