Derya
    Hej, jag gick ut gymnasiet 2011, jag studerar läkarprogrammet nu i Polen och jag går 3e året. Jag tänker på kanske byta till Danmark, där kräver de matte E och engelska C. Jag har bara läst till matte C och engelska B. Jag gick samhälle. läste kemi ab, biologi ab och fysik b på komvux ett år efter gymnasiet för att kunna söka till Polen. Kan jag tenta av dessa kurser i Sverige och kanske på distans då ja bör i Polen? Hörde att from januari 2016 man inte kan läsa upp betyg mer är det sant?

    Jag vill inte höja upp betyg, för ja har inte ens läst de kurserna. Jag vill bara ha de för att bli behörig till Danmarks läkarprogram

    Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    De nya kurser heter matte 4 och engelska 7 och du vänder dig till den kommunen där du är folkbokförd i Sverige.
    I ditt fall tror jag det blir bäst om du söker läsa kurser på Distans på komvux. På heltid läser du varje av de två kurser på fem veckor.
    Ett annat alternativ är Prövningar. Kostnad för prövning i varje kurs äe 500kr men det går inte på distans. Du måste komma till prövning personligen och oftast är det vid två tillfällen för varje prövning: skriftlig del och efter 2-3 veckor kommer den muntliga delen.
    Ang. Inte kunna tenta av kurser efter jan 2016, förstår jag inte riktigt vad det skulle handla om. Du får hemskt gärna förklara mer och skicka gärna snabblänkar till info på nätet där du hittade info.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare