Wilma
    Hej jag går andra året på gymnasiet på naturvetenskapliga programmet. Jag har läst spanska sen 7:an och aldrig haft några problem med det. Så när vi skulle välja ett individuellt val trodde jag att spanska 4 skulle va bra eftersom man får ett meritpoäng. Jag har nu gått ca 8 veckor med spanska men jag känner att det är alldeles för svårt eftersom jag har dyselexi och det är mycket att läsa. Jag vet att jag kommer kunna få godkännt i ämnet men det är en klump i magen varje dag jag vet att vi har spanska. Jag gick och pratade men syv på min skola och hon sa att det var för sent att byta till något annat individuellt val. Min fråga är vad jag har för andra alternativ om jag verkligen inte vill gå kvar spanskan, kan man tenta av kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma!
    Det bästa alternativet för dig är, enligt min mening, att stanna kvar i kursen, följa undervisningen och försöka få så högt betyg som möjligt, men E räcker för att du får 1.0 i merit (och det höjer konkurrensvärde på dina gymnasiala betyg ganska mycket). Jag ska förklara hur jag tänker.

    1. tenta av en kurs är inte någon rättighet i detta fallet. Skola (rektor på ditt program) kan bevilja dig göra tenta på förhand - men kan också säga Nej. Om rektor beviljar tenta på förhand, finns det risk att du får F betyg på den tentan, men i så fall skulle du kanske kunna fortsätta gå kursen. Om du får E eller högre på tentan och hela kursen, läser du under resten av läsåret på DELTID och med det inte har rätt till Studiebidraget från CSN (1050 kr/mån).

    2. i fall man får F i en kurs eller inte kunde läsa en kurs som ingår i din Studieplan (t.ex. på grund av sjukdom) - då har eleven rätt att göra Prövning i kursen, men bara om bedömning görs att eleven har möjlighet att få godkänt på prövningen och eleven väljer inte tidpunkt för prövningen, utan skola gör det. Dessutom har skola rätt att ta ut avgift på 500 kr. för prövningen. Man får, dessvärre, inte pengarna tillbaka om man får F på prövningen.

    3. om det är för sent att byta till en annan kurs inom Individuellt val, då kan du inte byta.

    4. det finns också en regel som säger att alla påbörjade kurser på gymnasieskola bör betygsättas. Om du t.ex. skulle hoppa av den kursen, får du troligtvis F i betyg. Du blir också av med Studiebidraget pga "skolk".
    Skulle du INTE FÅ NÅGOT BETYG i den aktuella kursen, kommer du att ha för lite betygsatta poäng för att kunna få Examensbevis http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen och med det kommer inte ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Det finns, alltså, många fördelar i att stanna kvar i kursen och försöka få så högt betyg du kan. Men E-betyg räcker för att få Merit. 1.0 i merit är mycket och får du högre betyg än E, är det givetvis ännu bättre.
    Några länkar som kanske blir av intresse för dig:
    Lär dig Spanska med Babel https://lp.babbel.com/d/SWE_index.html?l1=SWE&l2=SPA&ch=SEM
    Hjälp med att läsa sig Spanska http://www.patriciadiaz.se/lanksamlingar/spanska/
    Webbresurser för språkinlärning http://www.linguanet-worldwide.org/lnetrest/#/
    Ordbok http://lexin.nada.kth.se/lexin/
    Tips om Studieteknik http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Språkcaféer: i Göteborg http://www.sprakcafeet.com/index_sp.html och i Stockholm - https://biblioteket.stockholm.se/kalender/spanskt-språkcafé-på-tranströmerbiblioteket - jag vet att det är fel (för dig) stad, men jag skickar den länken som ett exempel på vad som kan finnas i din stad. Om du hittar ngt intressant ang. träna spanska, var god tipsa oss om det!

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Jag lovar att hålla tummarna hårt för dig och önskar dig lycka till med dina studier och allt annat!
    ANNA
    • : Tack Anna för ett super bra svar! Jag undrar bara vad du menar i punkt 1 med att man läser på deltid?
    • : Jag har flera kompisar som tentat av sina modersmål både engelska och spanska och båda har kvar sitt studiebidrag.
    • Liselotte : Om man läser färre kurser än "normal antal kurser/poäng per vecka" - då läser man på mindre än heltid, dvs man läser på deltid. Det är gymnasieskola som rapporterar till CSN om vilka elever som läser på deltid. Standard på gymnasiet är HELTID. Om någon skola missade rapportera ändringen om att eleven från "det och det datumet" läser på deltid, då har skolan gjort fel i så fall. CSN säger i telefon och skriver på sin hemsida att det är enbart heltidsstudier som ger rätt till Studiehjälp (1050kr) som gymnasieelever får. Du kan själv höra med CSN. En annan sak kan vara att man tentar av någon kurs UTÖVER HELTIDSSTUDIER, dvs man läser på heltid men gör tenta i ännu en kurs. Då påverkas inte Studiebidraget. Det är CSN som beslutar och betalar ut men det är din skola som rapporterar till CSN om din studieomfattning & närvaro.