Andi
    Hej!
    Jag går på Universitetsholmens gymnasie i Malmö och pluggar el och energi. Alltså en yrkeslinje.

    Det är så att jag har danska i modersmål, nu när min skola ska lägga om mitt schema efter lovet blir skoldagarna väldigt långa. Detta innebär att jag går från 08-15 och sen från 16:30-18:00 mellan dessa tiderna hinner jag inte hem.

    Mina frågor är:
    finns det någon vettig anledning till att jag borde gå kvar på modersmålet?
    Kan man isåfall tenta av det?
    hjälper det mig med något om jag vill plugga vidare på högskola efter gymnasiet?
    Och vem borde jag vända mig till, syv på skolan eller min modersmål lärare?
    Om mitt modersmål hjälper mig inför högskola vad hjälper det mig med?

    Tack på förhand! :))

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Andi,
    jag råder dig prata med SYV på din skola för att få svar på om du läser modersmål (danska) inom ditt program eller utanför programmet, alltså som U-kurs (utökat program). Det är mycket viktigt att få veta.
    Det är 2 helt olika situationer. Om du läser modersmål inom ditt program då skulle då gå ner till deltid om du hoppar av (eller tentar av kursen i förtid) och förlorar med det rätten till studiebidraget från CSN, därför att endast studier på heltid som ger gymnasieelever rätt att ha studiehjälp från CSN.
    Om du läser modersmål utanför ditt program, alltså som en U-kurs (utökat program) då läser du endast för kunskapernas skull och vilket betyg du får eller om du ens får ngt betyg kommer inte spela ngn roll för varken sig rätten till studiebidraget från CSN eller inför dina framtida studier på eftergymnasial nivå.
    Så, det finns ekonomi-aspekt (studiehjälp från CSN) och uppfylla kraven för exam.bevis-aspekt. Vad gäller uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet så är en av "punkterna": Volym av kurser/gymnasiala poäng. Om du läser modersmål som en av kurserna inom Individuellt val, då läser du modersmål i stället för ngn annan kurs som du skulle hade läst inom den kategorin; på så sätt skulle du kunna uppfylla volym-kravet om du fick betyget i förtid t.ex genom att tenta av kursen, men du förlorar då endå rätten till studiehjälpen från CSN (pga du kommer fortsättningsvis läsa på deltid).

    Att tenta av en kurs på gymnasiet är en svår fråga. Rektors beslut krävs. Rektorerna fattar ogärna sådana beslut. Detta för att det kan finnas många elever som av olika anledningar skulle ansöka om det och det krävs mycket jobb från lärarnas sida att förbereda tentorna.
    Ditt beslut att ej delta i modersmålsundervisningen kan även påverka både läraren och de övriga elever som läser i din språkgrupp; det måste finnas tillräckligt många elever som läser för att en språkgrupp skulle få finnas. Avhopp som du gör kan göra det omöjligt för gruppen att fortsätta... om det blir för få elever kvar.
    Att du inte vill ha för långa dagar kan jag ju förstå. Jag tvivlar på att det handlar om varje skoldag, alltså måndag-fredag varje skolvecka... utan det är väl max 2 dagar per vecka, eller hur? Schema-ändring är inte riktad "mot dig" utan det är säkert så att det inte går att fixa på annat sätt... Med det sagt, så försöker jag inte övertala dig att stanna i kursen och acceptera schema-ändring "rakt av". Du får givetvis ställa frågor till personal på din skola, till modersmålsläraren och undersöka dina olika alternativ.
    Jag vill dock avråda från att hoppa av kursen innan du får reda på om du även i fortsättningen kommer läsa på heltid (detta för att du inte ska förlora studiehjälpen och riskera att inte uppfylla kraven för examensbevis).
    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare