Klara
    Hej,
    Jag går andra året på gymnasiet och läser just nu svenska 2 men ska till hösten läsa svenska 3 och undrar om det går att tenta av svenska 3 eller om det skulle påverka CSN eller likande om man gör det?
    • Mikael : finns det någon speciell anledning - varför du vill "tenta av" svenska 3?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,
    finns det någon speciell anledning - varför du vill "tenta av" svenska 3? Det är besvärligt för skolan att ordna möjlighet att "tenta av"; dessutom, om du får - då borde alla andra elever få också, som så önskar. Det blir omöjligt för skolan att hantera... därför blir det oftast Nej, som svar från rektorn när eleverna ställer liknande frågor.

    Dessutom, om du skulle få betyg i svenska 3 innan åk3 är slut för dig, då läser du på Deltid, efter det datumet då betyget i svenska 3 är "satt"; och deltidsstudier ger inte rätt att som gymnasieelev kunna få studiehjälp från CSN.

    Hälsningar

    Mikael