sara
    Hej! Jag är 17 år och går mitt andra år på gymnasiet och läser nu tyska steg 4. Jag tyckter vekligen inte om läraren eller tyskan i sig och undrar därför om det på något sätt går att tenta av den så fort som möjligt?
    Jag undrar även om det betyder att jag kommer söka in till högskolan som en grupp med "kompletterade betyg" eller om jag eftersom jag fortfrande går i gymnasiet och läser den kursen, söker in som vanligt till högskolan utan att det räknas som ett kompletterat betyg? Om det nu skulle räknas som ett kompletterande betyg, finns det då något annat sätt att snabbt "bli av" med kursen utan att söka in med det betyget som ett "kompletterande"?
    MVH

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    om kursen: Tyska, steg 4 - kommer att ingå i ditt Gymnasieexamen, så har du inte kompletterat.
    Kompletterar gör man när man redan har fått ut Gymnasieexamen och läser sedan på komvux eller gör prövningar och får ett separat dokument med betyg i en eller flera kurser.

    Däremot ser jag ett annat problem - om du tentar av Tyskan i förväg. Du kommer inte läsa på heltid om du inte går på tyska lektioner. Om du inte läser på heltid, har du inte rätt till Studiehjälp från CSN. Sådana är reglerna. Du kan höra med CSN själv för att vara säker. Det är i alla fall vad som står på deras hemsida och vad de svarar i telefon när man frågar - att enbart HELTIDSSTUDIER ger rätt till Studiehjälp.

    Två andra frågor kring tenta är: har du fått OK från skolan ang. tenta? Att förbereda tentamen tar extra tid av läraren. Det brukar krävas tungt vägande argument /som hälsotillstånd eller svåra familjeomständigheter/ för att rektor skulle bevilja att tenta av en pågående kurs.
    Och en annan liten grej är att ofta får man "bara E" i betyg när man tentar av - detta pga det är svårt för läraren att vid bara ett tillfälle försäkra sig om att eleven kan alla de olika momenten som ingår i kursen.

    Jag råder dig att fundera lite till innan du ansöker om tentamen. Jag ser flera nackdelar för dig. Att du inte gillar ämnet eller läraren, är givetvis inte bra och jag förstår att det är motigt att gå till lektionerna om det är på det viset, men - kan inte du se det som livserfarenhet, en träning i att "trots jag inte gillar det, så klarar jag av det"? *L* ;-) Gymnasiet är ju tänkt att förbereda för livet, inkl. arbetslivet och det finns inte ngt. jobb dit man varje dag går med ett stort leende på läpparna: vissa arbetsuppgifter och vissa kollegor trivs man inte med men man måste ändå göra sitt jobb. Det är - lite grand i alla fall - så på gymnasiet också: man är inte överförtjust i alla sina lärare, ämnen och klasskompisar men man måste lära sig att stå ut med vissa saker.
    Du måste även prata med dina föräldrar. Deras samtycke krävs inför alla viktiga beslut om din utbildning - fram till den dagen du fyller 18 år.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i alla fatta ett bra beslut, som du blir nöjd - i alla fall på lång sikt. *L* ;-)
    Mvh
    Anna SYV

    • : om man läser utökat program då? alltså lägger till en kurs som gör att man läser 2500 poäng?
    • Liselotte : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu, kommer inom kort. ;-)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sara, det är din skola som rapporterar till CSN /Centrala Studiestöds Nämn/ om du läser på hel- eller på deltid. CSN tar det "vecka för vecka" - och man måste, alltså, läsa heltid vid varje "given vecka". De accepterar inte på CSN att man under en månad läser 140 pro cent och nästa månad bara 60 procent, det vill säga man får inte "jämna ut" över läsåret. Generella reglerna är sådana. Det är bättre att du kontaktar CSN direkt, så att det inete blir något missförstånd eller problem för dig framöver. Du kan även prata med kurator, administratör på din skola och rektor på ditt program.
    För att uppfylla kraven för gymnasieexamen är det 2500 poäng du måste ha betygsatta kurser under 3 år på gymnasiet. Den saken är klar. Men när du hoppar av en kurs och påbörjar en annan kurs och hur det rapporteras till CSN av din skola och om du blir fråntagen Studiehjälp under en period, kan inte jag svara på. Reglerna säger att endast heltidsstudier ger rätt till Studiehjälp. Vad som CSN anser vara heltidsstudier när elever byter kurs, är det svårt att veta: CSN får rapporter från skolorna och "går på" de uppgifterna.
    Det går att ringa och maila till CSN. Reglerna finns att läsa på http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp
    På länken http://www.csn.se/kontakta-oss/1.13537/1.13540 finner du kontaktuppgifterna till CSN.

    Du skriver i din kommentar om "utökat program". Utökat program betyder att du läser MER ÄN 2500 poäng. För att få läsa "utökat program" måste du ansöka om det och din skola har rätt att neka. För Gymnasieexamen räcker det med 2500 poäng. Inom Individuellt val kan man läsa vilken som helst gymnasiekurs och om du får byta från Tyska till en annan kurs och din skola rapporterar till CSN att du läser på heltid kontinuerligt, utan avbrott - då borde det inte vara några problem.
    För att vara säker, råder jag dig kontakta CSN, som beslutar om Studiehjälp och betalar ut. Det är de som fattar beslut, baserat på hur din skola rapporterar till dem.
    Min förhoppning är att du fick nu ett utförligt svar på din fråga.
    Önskar dig allt väl! Hoppas och tror att det löser sig till det bästa för dig.
    Liselotte SYV
    Liselotte