Robin
    Hej Syv!

    Mitt namn är Robin och jag går just nu i ettan i Natur-Natur.
    Jag gick förra året på sambeteende, men fann att det inte passade mig.
    Jag är extremt understimulerad och skulle gärna vilja börja tenta av 2:ans
    ämnen då jag har studerat de med mina vänner (som går i tvåan medans jag
    går i ettan) och tror att jag definitivt kan få bra betyg där, men problemet är att
    i min nuvarande skola så gillar de inte att man tentar av ämnen så jag sitter och gör
    knappt någonting i skolan. Finns det fler sätt att göra detta på? Jag såg att någon fick
    tips om att man kunde göra det, men tyvärr så är jag inte 20 år.
    Tack på förhand
    Robin

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Robin! Jag hoppas jag har förstått din fråga rätt: du vill läsa i snabbare takt än din klass på NA, Naturvetenskap.
    Jag har ett par förslag till dig:
    1. träna på Högskoleprovet http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/
    2. läsa Mattekurser på www.matteboken.se

    Det är alltid bra att kunna mer matte och genom att träna på högskoleprovet höjer du din allmän bildningsnivå + kan sedan genomföra HP med väldigt högt resultat som kommer att ge dig plats på en valfri högskoleutbildning.

    Du kan också på din skola ansöka om att få läsa en utökad kurs, det är en kurs utöver heltid = en extra kurs. Du kan läsa en extra kurs per läsår - t.ex. Det är en mycket bekvämare lösning både för dig och för din skola.
    Om en elev tentar av kurserna, innebär det stora logistiska problem för skolan - t.ex. om du tentar av Matte 2c i förväg, vad skall du göra när din klass läser den kursen? då läser du på egen hand Matte 3c och vill tenta av den och sedan när din klass läser Matte 3c, då är du redan klar med Matte 4 och 5 - och din skola måste kunna ge dig möjlighet att läsa på minst heltid under hela din gymnasietid - för att i fall du läser på mindre än heltid, har du inte rätt till Studiebidraget från CSN.

    Att förbereda tentor för enskilda elever kräver extra tid från läraren och eftersom skolan inte är skyldig att erbjuda detta mer i någon väldigt speciell situation /t.ex. om eleven har läkarintyg och svåra övriga omständigheter och "allt" hänger på att göra en tenta i en enda kurs - då brukar rektor avsätta extra lärartid för detta, men i fall många elever vill göra tentor av olika anledningar, så finns det inte de resurserna på skolan. Om du får tenta flera kurser, då kommer andra elever också kräva det ... det blir orättvist om en elev får göra tentor, men inte alla.
    Du har rätt att vända dig till Prövningsenheten - i vilken kommun som helst med frågan om du får tenta av kurserna. Det brukar kosta 500 kr. per prövning. I vissa kommuner ger man handledning, i andra - inte. Frågan är vad du skall göra sen, när samma kurser läses av din klass? Om du inte går på lektionerna, är de skolk och du blir av med Studiebidraget. Att kräva att din skola erbjuder dig andra kurser på exakt samma "håltimmar" (för dig blir det håltimmar) - kan du inte ... för att det är svårt att få schemat att gå ihop. Det kan bli en omöjlig situation - svårt för din skola och du blir både missnöjd och utan Studiebidrag.

    Därför råder jag dig att i första hand försöka följa undervisningen (läs framåt och även på djupet i alla ämnen) - så att du får A-betyg i alla kurser och vid sidan av skolan - öva på gamla Högskoleprov. Du kan också börja samla material till Gymnasiearbete som är en obligatorisk kurs i åk3. Jag skickar nu exempel på Gymnasiearbete på NA http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181541!/Menu/article/attachment/NA2.pdf

    Och här http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181525!/Menu/article/attachment/Introduktionstext%20gymnasiearbetet%20högskoleförberedande.pdf finner du introduktionstext till gymnasiearbete.

    En annan hemsida som kan vara av intresse för dig är http://www.ungaforskare.org/projektbanken
    och kanske även den här http://www.leijonhufvud.org/projektarbete/projektarbete-amnesforslag/

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Återkom om ngt. är oklart eller om du har andra frågor.
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen,
    du har rätt att göra prövning men kanske inte kostnadsfritt.
    De avgifter som är vanliga är 500 kr. per prövning och man får inte pengarna tillbaka om man ändrar sig sen och inte vill göra prövning eller om man får lägre betyg än man har förväntat sig.
    Att man alltid har rätt att göra prövning på Prövningsenheten /eller på komvux - om det är en mindre kommun och inte har en separat prövningsenhet... på komvux eller VIA KOMVUX/ är klart men villkor vad det gäller betalning, förberedelser mm. är olika i olika kommuner.
    Du kan göra prövning i en annan kommun men då blir det garanterat INTE gratis.
    I den egna hemkommunen kanske de inte tar betalt - i fall du gör prövning för första gången. Om man vill pröva i samma kurs igen - då brukar det väldigt sällan vara gratis. Oftast tas det avgift.

    Du kan se på olika kommuners hemsidor & jämföra villkor. Du kan kontakta flera olika prövningsenheter i olika kommuner med dina frågor. Det har du rätt till och jag rekommenderar att du gör det.

    Fortfarande tycker jag att det är "mindre bra" om du gör prövningar i de kurser som du kommer att ha på schemat nästa år. Gör prövningar i andra kurser i stället - t.ex. i Moderna språk 3 och 4. Du får Meritpoäng för dem. Du får meritpoäng för Engelska 7 också. Här kan du, om du vill, läsa vad som gäller för Meritpoäng: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    • : Hej! tack för svar men jag undrar bara om prövningsenheten låter mig att tenta av den även om jag inte har ett F? det var oklart på deras hemsida.
    • Liselotte : Jag skiver ett utökat svar till dig nu, OK? *L* :-)
    • : tack så mycket :D
    • Liselotte : Vi på fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med studierna! Liselotte SYV på Fragasyv.se
    • : hej igen! jag har kollat runt men de säger att jag måste ha ett F för att få prövas? finns det ett sätt utan att ha fått F?
    • Milla : Du kan göra prövning i en annan kommun än din hemkommun. Sök på kommunernas hemsidor /som ligger på pendlingsavstånd/ och mot avgift som oftast ligger på 500 kr. får man i vissa kommuner göra prövningar, oavsett om man har läst kursen förut. Du kan även fråga i din hemkommun om de kan rekommendera en annan kommun /som ligger nära/ där de vet att man kan göra prövningar utan att ha läst kursen förut. Lycka till! *L* :-)
    • : tack så mycket :)
    • : hej igen syv :) sorry att jag stör men ni råkar inte veta om någon kommun som låter folk göra det utan att ha fått F?
    • Milla : Vilka kommuner ligger på pendlingsavstånd från dig? Annars så tillåter Göteborg att göra prövningar även utan att ha fått F tidigare och utan att man nödvändigtvis är skriven i Gbg. I alla fall var det så för några månader sedan. Jag kan se om det fortfarande är så men i fall det är för långt för dig att åka till Göteborg /först till en obligatorisk träff med handledaren och sedan för att göra prövning/ då passar inte det. Vilka kommuner ligger på pendlingsavstånd för dig? Mvh Milla SYV
    • : hej! i stort sätt alla vid Stockholm, men jag skulle kunna åka till Göteborg då jag tävlar där lite då och då och är van vid att åka.
    • Milla : Jag skriver ett svar till dig och du kan läsa det om ca 10 min. OK?
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Robin, se info- på http://goteborg.se/wps/portal/enhetskatalogen/!ut/p/b1/04_Sj9Q1MjA2MTU0tjQ31Y_Qj8pLLMtMTyzJzM9LzAHxo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0NLQw8QwzMHE08vA3dg431c6McFQG2wqOZ/?id=1604

    och kontakta prövningsenheten i Göteborg.
    Så vitt vi vet, så gör de prövningar mot betalning - avgift 500 kr. per kurs och man behöver inte vara skriven i Göteborg.
    Jag skall även leta i kommunerna kring Stockholm. I fall jag hittar någon prövningsenhet som passar in på dina önskemål, hör jag av mig.
    Jag tror att det var en fråga på Fragasyv.se för några dagar sedan om prövningen i Täby och där hänvisar komvux till enskilda skolor men det är inte klart om man bör vara skriven i Täby eller ej.
    Jag återkommer om jag hittar ngt. passande för dig.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack så mycket :D
    • : jag har precis näst klart matte4 men skulle vilja göra en prövming på ma2. får jag göra det även om jag inte har ett F och hamnar jag i BI kvoten då?
    • : jag menar BII
    • Mikael : Du får anmäla dig till prövningar, oavsett vilka betyg du har. Med det meritvärde du hade Innan prövning konkurrerar du i BI gruppen och med det högre meritvärdet - i BII.
    Läs alla kommentarer