flora
    Jag undrar om jag kan höja mina betyg efter gymnasiet.
    ( tenta upp )? Och om jag gör det blir det något problem när jag vill söka till universitet alltså att jag inte blir intagen eller något på grund av att jag hade gjort de efter gymnasiet ??

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om d tentar upp betyg inom vuxenutbildningen efter gymnasiet så hamnar du i en urvalgrupp till högskolan med ditt gymnasiebetyg som du fick direkt efter gymnasiet och i en annan urvalsgrupp med ditt kompletterade betyg. Det kan vara lite tuffare att ta sig in via den gruppen om det är många sökande och du måste konkurr men det kan även gå jättebra - kan bero på vilken utbildning du söker.

    Du kan läsa mer om högskolans urvalsgrupper här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Du-provas-i-betygsurvalet/

    /Lena, Syv