Ibrahim
    Hej!

    Jag är en 17-årig kille som har höga akademiska ambitioner och jag vill börja på universitet så fort som möjligt. Just nu ska jag börja andra året i gymnasiet Natur-linjen och jag undrar om man kan på något sätt tenta sig genom gymnasiet och göra gymnasiearbetet och få högskolebehörighet. Så att man kan börja plugga i universitet.
    Om detta är inte möjligt ville jag också fråga om man kan få någon slags spetsutbildning om man brinner för ett särskilt ämne? Jag är intresserad i Matte och jag vill gärna plugga svårare matte. Finns det något sätt att arrangera så att man kan tenta Gymnasie-Matematiken (alla kurser) och läsa universitetskurser i Matematik samtidigt som man går i gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ibrahim, det är jättebra att du är mycket intresserad av matematik och är duktig i alla ämnen i skolan! Skickar en länk www.matteboken.se där du kan plugga på egen hand i de svårare mattekurserna, t.ex matte 4 och 5. För att få ut gymnasieexamen måste man få ihop 2500 poäng och alla obligatoriska kurser skall man ha godkända betyg i. Om du vill tenta av många kurser, innebär det extra arbete för lärarna och övrig skolpersonal, det kan därför bli lite svårt att ordna det, men du kan absolut prata med syv, mentor och rektor på ditt program. Jag vill påtala några fördelar i att inte ha för bråttom att komma in på universitetet: du kan läsa i normal takt men sikta på À-betyg i alla kurser, som tilllägg inom individuellt val kan du ta matte 4 och 5, du kan även börja läsa något nytt språk och/eller ngt ämne som inte läses på gymnasiet, t.ex på egen hand via internet, det är också viktigt att tänka på hälsan och inte överanstränga sig, du måste ha tid för vila och hobby. Tänk på saken och återkom om du har flera frågor! Med vänlig hälsning, Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej!
    • : Jag tackar för svaret, jag undrar om man kan undgå en prövning om man vill tenta en kurs som man inte läser?
    • Liselotte : Om man inte läser en kurs, då tentar man av den. Man kan tenta av den på gymnasieskola /om skolan kan erbjuda den möjligheten/ eller så anmäler man sig till Särskild prövning. Regler om hur en Särskild prövning genomförs, är det varje kommun som bestämmer. I vissa kommuner är det gratis, i andra betalar man 500 kr. för att göra provning i varje kurs. I vissa kommuner erbjuder man Handledning av en behörig lärare innan Prövningen & i andra kommuner erbjuds det inte någon handledning. Det förekommer även varianter att t.ex. första gången man gör Prövning är det gratis, men från försök 2 - måste man betala.