Sofia
    Hej!
    Jag vill utbilda mig till textillärare och göra det på distans från Umeå eller Linköping då jag bor i Malmö. Jag undrar om det sen går att läsa KPU inriktning slöjd på distans också?
    Sen undrar jag hur många terminer det skulle ta att läsa textillärare+KPU då jag förstått det som att textilkurserna går på halvfart.
    Tacksam för svar!
    Ha det fint!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    som det är nu, så är KPU en tre-terminers utbildning på heltid /eller 6 terminer på halvtid/. Förändringar kan ske i framtiden.
    Var KPU kommer att erbjudas och i vilka ämnen, om några år, kan man inte vara säker på. Givetvis kan man titta på var KPU finns idag, men det kanske inte finns på samma ställen om några år. Eller så kan hela systemet med lärarutbildningar också bli förändrat i grunden (vilket har tidigare skett några ggr).

    ****
    Det säkraste är att komma på ett Lärarprogram.
    Om du inte kan eller vill göra det, så får du chansa. Det finns inga garantier på att komma till varje nästa kurs (då platsgaranti på kurser ges endast inom program).

    Vi vet att KPU kan erbjudas på distans; dock kan det ingå i upplägget - ett antal obligatoriska träffar (det heter då "distans med obligatoriska träffar" till skillnad från "distans utan obligatoriska träffar"). Om KPU för just "textillärare" kommer erbjudas på distans och om den blir med eller utan träffar - om några år - går inte att säga på förhand.

    Studievägledare på Lärarhögskolorna borde veta mer om planer för framtiden (på just deras lärosäte, i alla fall). Så mitt råd blir att du kontaktar studievägledare på Lärarhögskolorna.

    Vänligen och lycka till!
    Fråga SYV håller tummarna för dig!
    ANNA