Jen
    Får jag inackorderingstilläg om jag flyttar från bollnäs till gävle eller hudiksvall för att gå i HT (Hotell och turism) programmet. Om det är närmast i gävle. Får jag tillägg, eller är det för nära bollnäs? Ungefär hur mycket får jag? Jag vill gå i HT, men det finns inte i Bollnäs. Så jag har två val, att antingen pela till gävle eller hudiksvall varje dag eller att flytta. Men jag mst först veta om jag får tillägg elelr inte...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jen,
    Inackorderingstillägg är det CSN /Central Studiestöds Nämnd/ som beslutar om.
    Lär här http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/inackorderingstillagg-1.4696 och om något är oklart, kontakta CSN och uppge var du är folkbokförd, hur långt det är - i km - till den skolan där du vill studera samt om skola är kommunal eller friskola.
    Om du pendlar, då är det inte Inackorderingstillägg utan ett buss/tåg kort som din kommun får köpa till dig - i fall du kommer att gå på en skola inom avtalsområde /avtal mellan kommuner/.
    Om du söker till en skola UTANFÖR avtalsområde, då är det enbart Riksrekryterande utbildningar som ger rätt till ekonomisk hjälp.
    Den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/malung-salens-gymnasieskola erbjuder Riksrekryterande utbildning på inriktning Turism och Resor.
    Hoppas du får svar på CSN hemsida alt. kan du vända dig till Antagningskansliet, som måste kunna hjälpa dig med information kring frågan om ekonomisk ersättning för att kunna gå gymnasieutbildning, här får du kontaktuppgifter:
    Antagningskansliet Region Dalarna
    Postadress:
    Myntgatan 2
    791 51 Falun
    Tel: 023-77 70 30 Fax:023-77 70 71
    [email protected]
    Och på den här länken https://intag.regiondalarna.se/Default.asp?page=auth/common/login finnes du hemsida för ditt gymnasieval, där kan det också finnas relevant information.

    Mvh
    Mikael SYV