Kimia
    Hej!
    Kan man lägga till kurser på VO?, så att man får ett meritvärde på 2,5.För att jag vill komma in på en högskoleutbildning efter VO!.Och om man istället lägger till kurser på KomVux efter VO,kan man då höja sitt meritvärde ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, Kimia
    det blir jättesvårt (i princip omöjligt) att lägga till så många kurser till VO så att man får högsta Meritvärde.
    Du får behörighet /Grundläggande/ för högskolestudier om du lägger Svenska 3 & Engelska 6.

    Meritpoäng får man inte för svenska.
    För engelska får man 1,0 Meritpoäng om man läser Engelska 7 & får minst betyg E i den kursen.

    Att lägga till fler kurser än Svenska 3 & Engelska 6 till VO blir jättesvårt för det finns inte tid att läsa så mycket mer än - på sin höjd - en extra kurs á 100 poäng (och i bästa fall får du 1,0 i Meritpoäng för det).

    Om du läser på KomVux efter gymnasiet och får höga betyg, höjer du konkurrensvärdet på dina betyg.
    Du kan även göra Högskoleprovet och konkurrera med det resultatet.

    Du kan satsa på Högskoleprovet /träna på gamla prov/ för just konkurrens. Och betyg behöver du i så fall bara för Behörighet till eftergymnasiala studier.

    Bästa hälsningar
    Liselotte, SYV på Gymnasieguiden.se
    Liselotte