Leila

    Hej! Jag ska börja på apotekarprogrammet i höst i köpenhamn. Jag kom in i Göteborg också men Köpenhamn kändes bättre då möjligheterna är större över sundet inom läkemedelsindustrin vad jag hört. Jag har dock alltid velat bli tandläkare och hamnade som reserv nu i höst. Min fråga är följande: Jag har hört att apotekarprogrammet har många liknande kurser med tandläkar och läkarprogrammet. Finns det möjlighet att jag kan läsa en eller två terminer på apotekarprogrammet för att sedan söka och förhoppningsvis komma in till nästa termin/ höst. Och på så sätt redan ha läst en del av programmet. Alltså kan man börja på någon av dessa program och pga mina kurser på apotekarprogrammet slippa göra dom en gång till på det nya programmet? Gäller detta bara för Sveriges apotekarprogram eller också Köpenhamns farmaci? Då det är samma moduler pga att det är i Skandinavien/ EU. Jag hoppas ni förstår min fråga. Kortfattat måste jag läsa om alla medicinska kurser en gång till när jag börjar på ett nytt program eller inte? Samt också om man kan starta i termin 2 istället för 1? Jag har läst att vissa inte börjar på termin 1 utan kan hoppa direkt in i termin 2? Eftersom att apotekarprogrammet i princip är samma sak som läkare och tandläkare första året. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, Leila

    • elev : Hej
    • elev : jag befinner mig i samma läge som du och undrar om du har hittat någon väg

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I Sverige gäller följande: om du blir antagen till ett program (t.ex tandläkarprogrammet) och sedan innan har godkända betyg i högskolekurser som du anser vara identiska eller mycket lika de kurser som ingår i det nya programmet, dit du kom in på - ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar från de utbildningsansvariga om du kan hoppa över vissa delar av programmet eller inte.
    Sådana besked brukar man tyvärr inte kunna få på förhand. Du måste alltså först bli antagen till det nya programmet.
    Om huruvida kurser i tandläkar- och apotekarprogrammen är mycket lika eller identiska - fråga studievägledare som jobbar på de programmen. Kursinnehåll i programmen kan ändras från en termin till nästa.
    Vänligen
    Julia