J
    Hej! Finns det möjlighet att tillgodogöra sig fristående kurser på universitet för att komma in på socionomprogrammet? Eller eventuellt personalvetar- programmet, grundlärare åk 4-6 eller studie- och yrkesvägledare?
    • : Vad jag vet brukar det vara så att man får ansöka att tillgodoräkna kurser när man vill men att ansökan behandlas när du har kommit in på det program man vill. Om du t. ex. tillgodoräknar dig så att du inte behöver läsa en termin på ovanstående program så måste du ändå ha tillräckligt höga betyg för att komma in. Om du väntar en lite stund svarar en SYV snart (jag är nämligen inte säker på om det jag skriver nu stämmer).

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej K,

    det finns möjlighet att sätta ihop fristående kurser till en kandidatexamen. Kan, dock, vara så att antagningsgräns till de fristående kurser är ännu högre än till programmet: exempel "Genusvetenskap på Lunds universitet" där det är svårare att komma in på en fristående kurs än in på programmet.

    Ett råd till dig är att du söker både till programmen och fristående kurser och ser var du kommer in. Kommer du in på fristående kurser, kan du försöka satsa på att sätta ihop din kandidatexamen av fristående kurser. Huvudregeln är att man bör läsa 90 högskolepoäng i ditt "huvudämne" + 90 hp i "närstående ämnen" vilket man kan samråda om med Studievägledare på högskolan.

    Mvh
    Mikael