Filippa

    Hej, jag läser fjärde året (master) på Civilingenjörsprogrammet inom kemisk biologi på Linköpings universitet (LiU). Jag har kvar att klara Envariabelanalys (matte) för en fulländad teknologie kandidatexamen i bioteknik. Jag har försökt mig på den ett antal gånger, men matte är inte min starka sida. Finns det möjligtvis något likvärdigt (kandidat) program med liknande inriktning, men som inte kräver Envariabelanalysen, där jag kan tillgodoräkna mina kurser på LiU, ta ut en kandidatexamen och ev. fortsätta på en master på det universitetet? Jag har försökt söka lite själv, men de civilingenjörsutbildningar jag hittat innehåller alla Envariabelanalys de första åren. Kanske finns det någon "grundutbildning/program" där matten inte krävs? MVH

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filippa!
    tyvärr måste jag svara att en allmän studievägledare har inte den kunskaper som krävs för att svara på din fråga. Du måste vända dig till experter - och det studievägledare på de institutionerna där relevanta utbildningar ges.
    Som allmän studievägledare har jag följande tankar/frågor: kan du flytta till vilken ort som helst inom Sverige om utbildning som skulle passa dig är ej på distans? Om inte - kika på de orterna dit du vet du skulle kunna flytta alternativt titta bara på utbildningarna som är på distans. Distans finns Med eller Utan obligatoriska träffar.
    studera.nu/jamfor-utbildning/?q=distans-utan-träffar ser du en lång lista på kurser och program på de svenska lärosätena som hittas på avgränsning "distans utan träffar". Du kan avgränsa vidare på "endast kurser" eller "endast program", på ort, på språk(undervisningsspråk) och på terminen, när utbildningen startar, men om du vill hoppa in i en pågående utbildning, då är det ju inte bra att avgränsa på "kommande terminer", men avgränsar man inte tillräckligt mycket - får man väldigt långa listor att titta på. :(

    • : Ok, tack! Vet du om det finns typ grundkurser/kandidaten (3 år) i något liknande som jag gått, t.ex. omr: bioteknik, biologi eller kemi. Det går bra var som i Sverige! Mvh
    • Mikael :

      Genom att lägga olika "filter" i söket på lärosätenas gemensam sida, www.studera.nu får man fram olika listor; se t.ex studera.nu/jamfor-utbildning/?q=&f - dock kan vi inte lova att alla program som ev är av intresse för dig är med i listan. Söket är inte 100%-perfekt, ibland kommer med utbildningar i listorna som jag inte alls kan förstå hur de hamnade där men ibland saknas i listorna de utbildningar som jag tycker är alldeles relevanta. Lägger du filter "kandidatexamen" får du fram en väldigt lång lista med tusentals program.
      På studera.nu/jamfor-utbildning/?q=bioteknik se en lista med 257 träffar, med begränsningar på "kandidatexamen" och Bioteknik.

    • : Jätte bra, tack! Ni vet möjligtvis inte om det finns någon kurs man kan tillgodoräkna för Envariabelanalys? För att på så vis uppnå 180 hp och därmed en kandidaten? Lvh
    • Mikael : Vad gäller kandidatexamen, så är det antingen ett program man läser som leder till en kandidatexamen. Eller så gör man planering med studievägledare på den institutionen där man vill ta ut kandidatexamen. Och på olika lärosäten kan man få olika svar om vilka valbara kurser som får ingå, detta pga det är endast "ramar" som är satta för kandidatexamen (och resten är upp till varje lärosäte att bestämma och de lokala bestämmelserna kan även ändras över tid, alltså det som man får som svar idag kanske inte gäller nästa år... eller ens om några månader). De centrala ramarna är 180hp, och minst 90 hp i sitt huvudämne + kandidatkurs godkänd.
    • : Ok, dock har jag för mig att alla kurser år 1-3 för en kandidatexamen i bioteknik på Linköpings uni är obligatoriska? Så därav kan jag inte med 180 hp uppfyllda få en kandidatexamen, utan de måste vara just de oblig kurserna..? Ni får gärna hjälpa mig utreda om jag förstått det rätt, jag läser Civilingenjörsprogrammet i kemisk biologi (med valbar inriktning) LiU.
    • Julia :

      Vi kan ställa din fråga (skicka länk till tråden här på FRåGA SYV) till studievägledare på din institution och sedan när hen svarar till oss, vidarebef.svaret till dig. Men det går snabbare om du själv ställer frågan och får svaret direkt - från studievägledare på din institution. en allmän studievägledare har inte den kunskaper som krävs för att svara på din fråga. Du måste vända dig till experter - och det är studievägledare på de institutionerna där relevanta utbildningar ges.
      Som "allmän studievägledare" har man ingen möjlighet att skaffa sig detaljerad expertkunskap i alla frågor. Kan du ge oss epostadress till studievägledare på din institution? Så slipper vi leta efter den info. Sedan skickar vi länk till tråden här och ber om förklaring. Om vi får förklaringen, svarar vi här i tråden - alltså återberättar det som din studievägledare förklarar för oss.

    • : Hej! Ok, jag har nu varit i kontakt med syv på LiU och läst på lite om kandidatexamen och fått uppfatttningen att om man är student på ett civ.ing program och inte klarat alla kurser under år 1-3 (180 hp), men har 90 hp inom huvudomr (i mitt fall bioteknik) och uppfyllt kandidatarbetet samt 20 hp matematik, vilket jag har utan att ha med de oavslutade Envariabelanalyskurserna. Då ska jag kunna fylla upp med någon valfri kurs för att kunna ta ut kandidatexamen för de 180 hp. Iom. att det är en generell teknologie kandidatexamen, och därför inte lika reglerad till vilka kurser som ska ingå, dock hittar jag inte info om detta på LiU utan bara Kandidatexamen i naturvetenskap/bilogi. Men jag är intresserad av just en teknologie kandidatexamen... kan ni hjälpa mig hitta info hur det fungerar/krav? :) Mvh
    • Mikael :

      Du måste få svar från just den institution där du vill ta ut examen. Om inte studievägledare på institutionen ger dig svar som du kan förstå och acceptera, vänd dig till studierektor och om inte det hjälper - till rektorn för hela universitetet. Du får gärna ställa din fråga till Universitetets-och högskolerådet.

    • : Ok, jätte bra tack! Jag fick nu bekräftat från syv på mitt prog att jag förstått det hela rätt och att 180 hp med 90 hp inom huvudomr är bl.a. kraven. Det jag funderar är om de 6 hp som jag har kvar för fullända de 180 hp, måste vara en hel kurs eller om jag kan tentera dem utan sem (2 hp). Eller räknas det som oavslutade kurser o därmed räknas inte de hp med alls? Jag har läst en sommarkurs i förberedande ingenjörsmatematik på HV (7,5 HP) Skulle jag kunna räkna med den? Mvh
    • Julia : vi har tidigare fått svar från de sakkunniga att endast avslutade kurser som kan tas in i kandidatexamen, alltså hela kurser, men exakt vilken kurs du får eller inte får ta in - måste du ta med studievägledare på den instutitionen där du planerar ta ut examen.
    Läs alla kommentarer