Omar

    Hej, jag har blivit antagen till psykologprogrammet på Umeå universitet. Om jag väljer att studera vårterminen på Umeå universitet och sedan söka in på nytt inför höstterminen med mina gymnasiebetyg till, exempelvis, Karlstad universitet och blir antagen, är det möjligt att tillgodoräkna det jag studerat under vårterminen på Umeå universitet?

    • : Du kommer kunna söka då antagningen öppnar dvs nästa termin, men du kommer inte förlora npgot år eller så men du kommer att vara tvungen att konkurrera med de sökande. Antar att antagningen är lite högre i Karlstad än i Umeå, så man kommer inte kunna byta bara så, utan du kommer vara tvungen att konkurrera med alla som sökt till psykologprogrammet i Karlstad och hoppas på att komma in
    • Anna : Ibland kan ansökan till "senare del av programmet" öppnas vid många avhopp från programmet, vilket inte är särskilt troligt att så kan bli fallet med psykologprogrammet som är mycket populärt och svårt att komma in på. Man ska vara beredd att läsa hela programmet på det lärosäte där man kom in, blev Antagen. Byte till annan ort kan inte garanteras.
    • : Tack för svaren, utifrån tidigare statistik kommer jag in på Karlstad universitet nästa termin, med mina gymnasiepoäng. Man vet dock självklart inte hur det kommer se ut nästa termin. Men det jag ville få reda på var om jag får göra om terminen jag gjort på Umeå, eller att tillgodoräkna det jag läst.
    • Mikael : Om du har betyg i de kurser som du ”ska läsa”, då behöver du inte läsa de en gång till. Satta betyg gäller tillsvidare. Beslut om Tillgodoräknande av tidigare utbildning fattas av lärosätet/skolan, dock, och inte av dig eller oss här på Fråga Syv.;)
    • : Självklart, frågan handlade om hur det brukar se ut i allmänhet. Jag har bättre koll nu, tack för informationen. :D
    • : Heej jag är med om liknande, ville byta till en annan stad. Pratade med syv och då sa hon att om du redan läst kurserna så behöver jag inte läsa om de igen, om de nu skulle vara så att man inte läser samma kurser i ordning. Så du kommer inte vara tvungen att göra om terminen alls, och inte heller behöva läsa samma kurser som du redan läst. När de läser kurserna du läst så kommer ditt schema vara tomt!! Så sa de Iaf t mig som ville byta till sthlm
    • : Och du missar ingen termin, du får fortsätta som vanligt
    • : Skönt att höra, tack för infon Sara!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Omar!
    om man kommer in på ett program men sedan innan redan har godkända betyg i några av de kurser som ingår i programmet, ansöker man om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får besked om man kan hoppa över delar av programmet.
    Ett "problem" kan uppstå om du under vårterminen läser kurser som på ett nytt program läses under höstterminen, då får du "vänta" i en termin för att fortsätta läsa "nästa termin" (om kurserna under termin 1 på båda programmen är identiska).

    • : Tack för ditt svar Julia.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!