Anonym
    Hej! Jag blir förmodligen antagen till tandläkarprogrammet i Göteborg denna vår, men vill helst studera i Malmö. Om jag går en termin i Göteborg, kan jag då tillgodoräkna deras kurser om jag börjar i Malmö till hösten? Hört att det främst är teori i oralhälsa första året, så kanske det går? Försökt kontakta odontologiska fakulteten men MAU kunde inte svara på det...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jämför vilka kurser som ingår första terminen i de båda programmen. I vilken ordning man läser kurserna behöver inte vara identiskt på olika lärosäten, även om det handlar om programmen med samma namn och samma eller mycket liknande innehåll. Sedan gäller det också följande: för att ha rätt att läsa på en viss utbildning måste man först bli antagen. Att du är antagen på ett annat lärosäte på samma program berättigar tyvärr inte att garanterat få byta och läsa på ett annat lärosäte. Men om du kommer in på ett nytt lärosäte, blir antagen, och har sedan innan godkända betyg i högskolekurser, då ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får sedan svar om vilka kurser som kan tillgodoräknas och vilka kurser eller delar av programmet du kan i så fall hoppa över.