Carl
    Hej!
    Nu är det så att jag läste ett program på LiTH HT12 men hoppade av vid december utan att meddela varken skolan eller CSN. Enligt antagning.se har jag totalt läst 9HP varav 3HP är sommarkursen i programmering på KTH och 6HP från digitalteknik (kursen är på 8HP).

    Jag kan tillgodoräkna dessa poäng om jag vill söka studiebidrag? Jag är osäker pga att digitaltekniken inte är helt klar än då jag bara har fått 6HP av 8HP. Vill dessutom påpeka att jag är medveten om att det krävs 36HP för första året och 45HP för andra året för att få CSN.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar om du har rätt till "studiebidrag" när du inte har klarat av alla de kurser som du läste på högskolenivå. Jag antar att du menar Studiemedel /bidrags del/ när du skriver "studiebidrag".

    På din fråga måste jag svara att du bör vända dig till CSN. Det finns mycket information på www.csn.se men det är inte säkert du kan hitta svar på just din fråga på deras hemsida & bör därför kontakta CSN personligen /du kan ringa eller maila till dem/. Tel.nr till CSN är 0771-276 000 och epost skickar du via en kontaktformulär https://www.csn.se/epostaoss/indexFraga.jsp

    Rent allmänt gäller det att man måste få GODKÄNDA högskolepoäng (som man oftast får efter en avslutad högskolekurs, för hela kursen på en gang) under den tiden, för vilken man fick Studiemedel, och att det inte spelar roll om man tog lån eller bara fick bidragsdel av Studiemedel.

    Man kan, dock, åberopa Särskilda skäl och be om att CSN gör ett undantag i ditt fall och beviljar Studiemedel framöver även då det saknas godkända poäng. Det är bra att bifoga läkarintyg eller dokument, som förklarar varför man inte kunde klara av att "ta" tillräckligt manga godkända poäng. I fall sådana handlingar saknas, skriver man ett personligt brev till CSN och förklarar de orsaker som ledde till att man inte fick godkända betyg I sina högskolekurser.
    Under de senaste åren har CSN blivit mycket striktare I sin bedömning & det är sällan de beviljar dispens från reglerna. Oftast får man svar att man måste FÖRST få godkända betyg I minst ett visst antal högskolepoäng [du får svar ang. exakt hur manga poäng just du behöver] innan man kan få fortsatt Studiemedel.

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att be dig att vända dig till CSN. Jag försökte förklara lite mer ingående vad du behöver göra och hoppas att mitt svar var till någon hjälp för dig!

    Vänligen
    Ludmila, SYV