Fanny

    Hej! Jag planerar på att efter studenten läsa kriminologi 1 och 2 under ett år samtidigt som jag kommer att arbeta upp mitt HP resultat. Efter det året är min tanke att ta en kandidat i ekonomi. Jag har nu läst att en kriminologi kandidat på SU består av Kriminologi 1 (30hp) och 2 (30hp) samt Kriminologi kandidatkurs (30hp) samt ytterligare 90 hp i valfria ämnen/kurser - observera att ekonomi står som exempel på SUs hemsida. Jag undrar därmed om det är möjligt att tillgodoräkna sig dessa valfria 90hp från ekonomiekandidaten, även om ekonomikandidaten läses på ett annat lärosäte (till exempel Handels)? Dvs att jag läser kriminologi 1+2 (tot 60hp), tillgodoräknar från ekonomikandidat och därefter läser till de sista 30hp i Kriminologi kandidat kursen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    för mig låter det som en genomtänkt och möjlig väg att gå fram: din planering mot dubbel-kandidatexamen, men du måste ta upp det med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen (detta för att det är i mångt och mycket upp till varje lärosäte/institution att bestämma detaljerna i vilka kurser som får ingå i kandidatexamen).
    Vänligen och lycka till!
    ANNA