Isabella

    Jag har läst 1,5 år på grundlärarutbildningen i Göteborg (alltså även om konflikthantering, sociala relationer osv) men planerar nu att byta inriktning. Innan har jag läst 30 poäng juridik och nu till hösten kommer jag läsa genusstudier på GU. Inriktningen jag vill byta till HT2022 är Europaprogrammet med inriktning sociologi. Under termin 5 får man "fria händer" till att välja kurser själv, kan jag då tillgodoräkna poäng jag redan läst under universitetet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella!
    Det är en fråga du måste få svar på från en studievägledare på det programmet från vilket du vill ta ut examen. "Fri termin" brukar inte vara helt fri, utan man brukar få en lista på kanske 10 kurser som man får välja bland att läsa under den "fria" terminen. Att man kan ta precis vilken kurs eller vilka kurser som helst in i sin examen kan också hända, men det måste du kolla med de ansvariga för just den utbildningen. Det blir deras beslut att ta. Kanske kan de bevilja ett undantag (även om det som regel är endast kurser från deras lista som brukar godkännas).
    Hoppas du får det svar som du vill bli nöjd med - från de utbildningsansvariga. Kontakta studievägledare på programmet.
    Lycka till!