Viktor

    Hej! Är det möjligt att tillgodoräkna ett F från plugg på gymnasieskola när man studerar till en gymnasieexamen från komvux, eller är det bara möjligt att tillgodoräkna godkända betyg?

    Skolverket skriver såhär: "I en gymnasieexamen utfärdad från den 1 januari 2017 får alla kurser från kommunal vuxenutbildning på gymnasienivå ingå samt betyg från gymnasieskola med undantag av idrott och hälsa"

    Men jag är osäker på hur jag ska tolka detta då jag har hört att man inte kan räkna F från gymnasieskols när man läser till examen på komvux. Jag har just nu 750 godkända poäng från gymnasieskola samt 300 underkända. I maj kommer jag att ha 2300 godkända poäng (varav 1 550 är från komvux), men det blir ju 100 poäng som fattas för att nå högskoleförberedande examen, och jag hinner inte läsa en kurs till innan höstterminen börjar på uni. Då vore det bekvämt att kunna räkna in 100 av mina underkända poäng

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor,
    jo, det är inte förbjudet, utan man kan ta in icke-godkända betyg från kurser som var lästa på gymnasiet, in i examensbevis från komvux.
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack! Det är bra att höra - då behöver jag inte oroa mig om att hinna få min examen i tid :)
    • Anna : Det är dock max 150 poäng som i komvux-examen kan vara icke-godkända; det är t.ex en kurs Fysik1a; eller en kurs á 100 poäng och en liten kurs á 50 p. Och vissa kurser är man tvungen att ha godkända betyg i. Det bästa är att samråda med syv på komvux, eftersom det är Rektor på komvux som skriver under examensbeviset (eller vägrar göra det) - och med de tar på sig ansvar för att alla regler har följts och examensbeviset är giltigt.
    • : Jag ska nog se till att göra det, ja :) Tack igen för hjälpen!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer