Caroline
    Hej!
    Jag har en fråga gällande utbildning för en annan persons räkning. Den har jobbat med arbetsuppgifter inom titlarna redovisnings ekonom, koncern redovisning på engelska inom ett internationellt företag,civil ekonom, key account manager, erfarenhet inom familjejuridik, lön och hr administratör, samt varit egenföretagare. Personen blir strax arbetslös och har på alla jobb som hittills sökts fått avslag pga saknad Högskoleutbildning. Även överkvalificerad för många arbeten som sökts men trots det fått avslag pga saknad utbildning. Finns det någon möjlighet att i någon av inriktningarna tillgodoräkna en utbildning efter att ha gjort prövningar och tester?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline!
    det första jag tänker på är Validering i ngn form. T.ex genom en flex-yh: se gärna information på yhguiden.se/reportage/snabspar-yhexamen
    Se även info på arbetsformedlingen.se/validering
    Men annars så kanske kan personen söka ngn ordinarie utbildning och när hen är antagen ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".
    Jag råder boka tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där personen är folkbokförd; och besöka arbetsförmedlingen (även om man inte är arbetslös än, utan riskerar bli arbetslös, har man rätt att få hjälp på AF). Förhoppningsvis kan syv-en på komvux eller arbetsförmedlare/arbetsvägledare ge några tips eller bra förslag på hur man kan gå tillväga.

    Om utbildningar på eftergymnasial nivå är bra att veta att ansökningar till högskoleutb. och utb.inom yrkeshögskola sker oberoende av varandra; man kan söka till många olika utbildningar samtidigt och även få plats på flera olika utbildningar inom kort tidsperiod; blir det så kan man välja vilken utbildning man tackar Ja till. Det finns även exempel på att man läser flera utbildningar samtidigt, t.ex en - på heltid och en på deltid/distans.
    Utbud av högskoleutbildningar - se lärosätenas gemensam sida, www.studera.nu
    och utbud av yrkeshögskoleutbildningar - se www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare