Elev
    Hej, har gått 2 terminer på förskollärare programmet i Karlstad. Vill gärna flytta tillbaka till Stockholm och undrar om det finns någon utbildning på distans som skulle innebära en sömlös övergång. Tycker det är svårt att få fram den infon men har sökt till Skellefteå och Stockholm till hösten. Så tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,
    att byta lärosäte är ett Undantag. Som regel läser man hela programmet på det lärosäte där man kom in från början.
    Eftersom det är ett undantag, så finns det inga "regelrätta" lösningar förutom den att du söker och kommer in på en ny utibldning (t.ex till samma program men på ett annat lärosäte) och då får du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Tanken är att man inte ska behöva läsa om kurser i vilka man redan har godkända betyg. Förutom att söka till termin1, kan du samtidigt även höra med det lärosäte dit du vill byta om de har ledig plats och om de i så fall kan anta dig till "senare del av programmet".