Emma
    Hej det är så att min bror han vill gärna läsa på YH i höst men vi såg nu att man behöver ha Engelska B för att ha den grundläggande behörigheten på många utbildningar. Min bror har läst en alternativ kurs som erbjöds på hans gymnasium där de läste samma innehåll som i Engelska B men det var mer fokus på det muntliga. Om inte så går det att "tenta av" kursen innan sommaren så att han fortfarande kan söka sina utbildningar inför hösten?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!

    Till en Yrkeshögskoleutbildningar (www.yhguiden.se - där hittar man alla YH utbildningar) är behörighet annorlunda, lägre än till högskola. Engelska B (eller 6) krävs, normalt sett, inte till en yrkeshögskoleutbildning.

    Till några YH utbildningar kan dock Eng B eller 6 krävas för utbildningsspecifik (eller särskild) behörighet men även då kan man söka & komma in utan att ha ett godkänt betyg - detta p g a till YH kan man ta in 20 % sökande som inte formellt sett är behöriga.

    Jag tycker därför att din bror bör söka. Om du eller din bror kan höra av er och meddela vilken YH han vill söka kan jag svara ang. behörighet till just den utbildning.
    Annars så finns det allmän behörighet till YH beskriven här http://www.yhguiden.se/info/om-yrkeshogskolan/behoerighet och där ingår det inte Eng B eller 6.

    Mvh
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare