Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    när du blir Antagen till sjuksköterskeprogrammet, ansöker du om tillgodoräknande av tidigare utbildning och först då kan få besked om någonting kan bli tillgodoräknat. Du kan annars ta och jämföra innehåll (kurs för kurs) i ditt nuvarande program och i sjuksköterskeprogrammet. Om kurserna har samma namn, kan de ha samma eller mycket liknande innehåll men om innehåll inte är identisk, då måste en bedömning göras om kursen är tillräckligt lik för att kunna tillgodoräknas, och det måste göras av experter. Så, jag kan inte ge dig besked om någonting blir tillgodoräknat eller inte.

    Jag vill dock uppmärksamma dig på följande: att du skulle kunna hoppa över första terminen, eller sista halvan av sista terminen på ssk-programmet, är ganska osannolikt, och därför är det mer rimligt att anta att det som blir tillgodoräknat (om det blir så) ligger mitt i programmet, kanske mitt någon termin och då kanske du får besked att du kan hoppa över de veckorna som ligger mitt i termin 2 eller 3, och då har du inte rätt att ha studiemedel under de veckorna, för att du kommer ju inte studera under den tiden. Det är bra om du på förhand planerar för det, så att du har möjlighet att betala hyra och anda nödvändiga utgifter.

    Tips*! du kan söka till ssk-programmet och om du kommer i, se om du vill ansöka om tillgodoräknande, men fortsätt så länge göra ditt bästa på ditt nuvarande program för att du ska kunna bestämma senare om du väljer att fortsätta på ditt nuvarande program eller påbörja ssk-programmet i stället.
    Prata också med studievägledare på din institution; fråga vilka olika möjligheter som finns med fysioterapeut-legitimationen. Vad jag vet, så kan man vidareutbilda sig till Djurfysioterapeut, t.ex. Det finns också ett antal specialiseringar för utbildade fysioterapeuter (var god se fysioterapeuterna.se/utbildningar/specialistordningen).

    Studie- och yrkesvägledare