Wilma

    Hej! Jag förstår inte om jag tillhör betygsgruppen BI eller BII. Jag har en gymnasieexamen (naturbruksprogrammet) med grundläggande behörighet och så har jag läst två kurser på komvux som jag inte hade möjlighet att läsa på gymnasiet. Mvh Wilma

    • SYV-besökare : Om du redan innan komvux-kurserna var Behörig (hade även särskild behörighet), då prövas du i BI med det lägre meritvärde; och i BII med det högre (om du genom komplettering höjde ditt meritvärde). Man måste veta mycket mer om hur behörighet för dig ser ut för att ge ett konkret/rätt svar.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Wilma,
    de kurser du läste på komvux - är du behörig även utan de kurserna? Läste du komvux-kurserna för att det är roligt att läsa, för att de kurserna gav dig extra-meritpoängen eller för att de ingår redan i ditt examensbevis men du velat få högre betyg i kurserna? Utan svar på de frågorna jag ställer när nu, kan man inte svara på frågan om du tillhör BI, BII eller båda samtidigt.
    OBS! du behöver inte uppge i vilken eller vilka urvalsgrupper du önskar bli prövad. Antagning.se placerar dig i alla de urvalsgrupper där du kan bli prövad. Så, om du inte reder ut frågan om vilken eller vilka urvalsgrupper du har rätt att prövas, är det ingen fara. Sök på www.antagning.se till de utbildningar på högskolenivå som du vill komma in på, så placerar de dig i den eller de grupp/er där du kan prövas.

    Mvh
    SYV

    • Wilma : Hej! Jag läste kurserna för att bli behörig till utbildningen. Jag vet att jag automatiskt läggs in i rätt grupp men skulle vilja veta så jag har ett hum om jag kommer komma in på utbildningen genom att kolla på gamla antagningspoäng. Mvh Wilma
    • SYV-besökare : Du kommer prövas endast i BII, kompletteringsgruppen. Detta p g a du utan komplettering inte var behörig.
    • Anna : Ja, om du läste kurserna för särskild behörighet som komplettering, då kommer du prövas bara i kompletteringsgruppen, alltså i BII.