Wilma

    Hej! Jag har två frågor. Först undrar jag om jag tillhör BI eller BII när jag ska ansöka till universitet? Jag har endast gått ut gymnasiet och ska läsa två kurser på komvux. Vilken grupp tillhör jag då efter det? Sedan undrar jag även, vad händer om en komvux-kurs inte startar? Erbjuds man den kursen på en annan skola då eller måste man söka om på nytt vid nästa sökperiod igen? När jag går in på gamla kurser från i augusti så verkar det som att det är vanligt att kurser inte startar, vilket gör mig lite orolig. Ska man tänka på något särskilt sätt vid val av komvux för att det ska vara så stor chans som möjligt att kurserna startar? Tack på förhand! Med vänliga hälsningar Wilma

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Wilma,
    om vi ska kunna svara om du kommer prövas i BI, BII eller i båda urvalsgrupperna - måste vi förstå Varför du kommer läsa kurserna på komvux - är det för att bli Behörig eller för att höja ditt meritvärde?
    Komvux på gymnasial nivå söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Varför kurserna ställs in kan finnas olika orsaker t.ex Covid-19 och lärarledd undervisning ersätts med distans, då blir det distanskurserna i stället. Men fråga gärna på komvux i din kommun varför de ställde in kurserna och hur de tror det blir i framtiden.
    Mvh
    L.

    Liselotte
    • Wilma : Det är för att bli behörig. Men om jag läser en till kurs som jag tycker är intressant men som inte behövs egentligen, hamnar jag i en annan urvalsgrupp då? Eller beror det på om det höjer mitt meritvärde eller inte?
    • Julia : Om du utan komplettering (kurser på komvux) är obehörig till den utb.på högskolenivå som du vill komma in på, då kan du ej prövas i BI, utan endast i BII, kompletteringsgruppen. En kurs som du tycker är intressant kan du givervis läsa på komvux - om du får utb.plats på den, men om den ej krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng, då räknas den inte in, alls - det blir som om du inte läst den kursen (förutom att du får kunskaper vilket är ju alltid bra)!
    • Wilma : Men om den extra kursen skulle höja mitt meritvärde, i vilken urvalsgrupp hamnar jag då? För då har jag ju både kompletterat och höjt mitt meritvärde. Förlåt om jag är jobbig, men jag vill ha det helt klart för mig hur det fungerar för jag känner mig lite förvirrad över allt. :D
    • Julia : När man höjer meritvärde, är det också en komplettering. Det finns olika sorters kompletteringar: behörighetskomplettering och konkurrenskomplettering. :)
    • Julia : Det är OK att ställa många frågor och följdfrågor. Vi vill att du ska få svar och känner dig nöjd med info vi ger. Så här är det: endast de som med de kurser som ingår i examensbeviset (som man får i slutet av år 3 på gymnasiet) är behöriga (har både grundläggande och särskild behörighet) prövas i direktgruppen, BI. De som kompletterar (för behörighet eller för att höja meritvärde) prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    • Wilma : Jaha! Jag förstod det som att om man kompletterar av olika anledningar så kan man hamna i olika grupper, men nu förstår jag! Tack så hemskt mycket för hjälpen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer