Lovisa
    Hej! Jag går i nian och ska snart göra mitt gymnasieval, men jag är fortfarande inte helt hundra på vilken linje jag vill gå. I nuläget lutar det mot sam då jag är intresserad av många samhällsfrågor, jag gillar att argumentera och så vidare, men också för att linjen är såpass bred och jag har ingen aning om vad jag vill göra i framtiden. För inte så länge sedan läste jag på lite om linjen Hum-Kultur som finns på tex Norra Real, vilket verkar vara väldigt intressant och kanske till och med passar mig ännu bättre än sam, men jag har känslan av att den linjen inte är lika "bred" som sam. Jag antar att jag kommer behöva läsa extra kurser, tex matte i mitt individuella val. (Det individuella valet hade jag hellre ägnat åt bild då det verkligen skulle vara kul att hålla på med det i gymnasiet). Förlåt för en sådan rörig fråga, men alltså; vad är egentligen skillnaden mellan sam och hum-kultur när det gäller behörighet inför högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!

    Om du jämför programplaner för Samhällsvetenskapsprogrammet och för Humanistiska programmet, kommer du att se att den största skillnaden är matematik 2, en kurs som ger behörighet till ett antal eftergymnasiala utbildningar - både på en Yrkeshögskola och på högskola/universitet.

    Det är därför en mycket bra idé att försöka läsa Matematik 2 - för att bli behörig att söka till flera utbildningar efter gymnasiet, bl a till Socionom och Psykolog. Du kan titta på vilken Särskild behörighet krävs till olika högskoleutbildningar.

    Jag tycker att en bra idé är att även läsa Naturkunskap 2 (förutom Matte 2) - då blir man behörig även till ArbetsterapeutDietistLogoped och Optiker.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Du kan alltid höra av dig igen om du kommer på någon fråga!

    Lycka till med ditt gymnasieval! Tips: logga in på Min Gymnasieguide och du får mycket mer hjälp med ditt gymnasieval.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jättemycket för svaret! :)
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner & bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler. :) Du kan också, om du vill, Gilla Fråga SYV på Facebook, här är vår plats på FB: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts