Anderas

    Hej! Jag vill gå civilekonom fast jag kommer antagligen inte kunna komma upp i tillräckligt i mitt jämförelseavtal. Det krävs 18.05 men jag kan har räknat ut på ett ungefär att jag kommer gå ur gymnasiet med 16,40 - 16,90 (detta är med 1 merit från eng 7) Så jag har två frågor den första är: Är det fullt möjligt att jag kan komma in på denna utbildningen med 16,3 i merit om statistiken för förra året var 18. Min andra fråga är om jag går tekniskt basår, bara för att ha något att läsa. Jag vet att jag kan komma in på tekniskt basår. Kan jag samtidgt under när jag läser tekniskt basår läsa upp mina gamla betyg på komvux i ämnen som SV 1 och 2? Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, antagningsgränser kan gå upp och ner och ingen vet på förhand hur höga betyg som kommer ge plats på en viss utbildning, så det är därför bra att försöka höja sitt meritvärde så mycket man kan.
    Du frågar om du samtidigt som du läser på ett tekniskt basår kan läsa upp betygen i t.ex svenska 1 och 2. Du får söka till komvux. Om du har godkända betyg i kurserna, är chansen liten att få plats - i så fall är det att söka var man kan göra prövningar. Däremot har du större chans att komma in på kurser som ger meritpoäng, t.ex på högre mattekurser.
    Att läsa tekniskt basår om du inte behöver de kurserna som ingår - vet jag inte om jag kan rekommendera... vad är syftet? Du kommer på det tekniska basåret läsa kemi, fysik och matte. Betygen du får inom tekniskt basår kommer inte påverka ditt meritvärde.

    • : Så jag kan tänkte var att syftet med att läsa tekniskt basår kan vara bra för jag läser matte 3c och jag behöver det för att kunna studera till civilekonom; jag läser dock matte 3b nu i gymnasiet som en utökad kurs men eftersom vi inte får komma till skolan så kan jag inte riktigt läsa klart kursen och det känns som matteläraren som var ansvarig för att hjälpa mig i kursen skiter i mig så tänkte att det bästa var att läsa tekniskt basår för är rädd att slösa bort min tid att förhoppningsvis då kan jag läsa matten, och kanske samtidigt göra prövningar i de kurser som jag har E i betyg för att höja mig och då förhoppningsvis kunna komma in 2022 eller att jag kanske hade gått en ingenjörs utbildning, men det är ekonomi jag verkligen vill gå.
    • Mikael : Matematik 3b är mer inriktad på ekonomi och Matematik 3c - på naturvetenskap. Att läsa kemi och fysik på det tekniska basåret - vet jag inte om det är till ngn hjälp - om man vill komma in på ekonomi på högskolenivå. Ang.hjälp i matten - så finns kurserna upplagda på www.matteboken.se - och på youtube finns det filmer där mattelärare förklarar olika avsnitt inom matte. Det är oftast mer lönsamt att lära sig själv och inte vänta på att läraren ska lära dig. På så hög nivå som matte 3 är tanken att eleverna har så pass bra mattegrund + har lärt sig studieteknik så de kan mer eller mindre lära sig själva och läraren "övervakar" inlärningen, kan svara på vissa /enskilda/ frågor och i slutet av kursen kontrollera vilka kunskaper eleverna har och sätta betyg. Vad är det som läraren kan säga eller visa på tavlan som du inte kan läsa dig till eller se i en youtube-video där en annan mattelärare förklarar samma avsnitt? Du får givetvis söka till tekniska basår. Det är din rättighet. Om du kommer in, får du läsa på basåret. Men jag kan inte säga att det är den bästa vägen fram till examen i ekonomi på högskolenivå. OBS! ekonomiutbildningar finns även i andra skolformer, bl.a inom yrkeshögskola: www.yhguiden.se