Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Maria!
    I ett sådant fall räknar med 15 betyg, alla de betygen som finns.
    I detta fallet blir resultat detsamma om eleven har F i den 16-de kursen eller inte har något betyg alls.
    Betyget F ger "noll" betygspoäng, därför blir det ingen skillnad i vad summan betyg blir.

    Det finns elever som får godkända betyg i enbart 8 kurser och kommer in på gymnasiet nationella program.

    I det fallet som du tar upp är det viktigt att den kursen som är "struken" eller "ej betyg" - att det inte är svenska/svenska som andraspråk, engelska eller matematik. Är det en av de kurserna, blir eleven inte behörig till gymnasiets nationella program, även om hen skulle ha A-betyg i alla andra kurser.

    Från engelska kan man ev få dispens i vissa fall, men det är en annan fråga.

    Återkom gärna om du har fler frågor.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare