Nelly

    Hej! Jag är intresserad av att läsa ekonomprogrammet till våren. Mitt snittbetyg/jämförelsetal är idag 13.02. Jag behöver komplettera med matematik 3b/3c.

    Nu undrar jag vad ni rekommenderar att jag läser för att höja mitt snittbetyg. Höstterminen 2018 kom man in med poängen 14.43 i Skövde, i min urvalsgrupp BII.

    Om man bortser från högskoleprovet, vad kan vara bra att läsa? Kan det vara en idé att läsa några kurser som ger meritpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nelly,

    om du idag inte har godkänt betyg i matematik 3, måste att skaffa det betyget bli högsta prioritet, därför att du måste bli Behörig. Obehöriga deltar inte i konkurrensen om utb-plats på högskolenivå.

    Matematik 3b rekommenderar jag dig, och inte 3c. Detta av 2 anledningar: b-spår är mer inriktat på Ekonomi och det också är lite lättare att få högre betyg i 3b än i 3c /tycker de flesta/.

    Du har fram till början på december på dig - att skaffa dig godkänt betyg i matte 3 och höja ditt meritvärde. Det är 3 december som är sista dag att Komplettera ansökan till högskoleutbildningar som startar våren 2019. Själva ansökan måste du göra innan mitten på oktober.

    Bra om du också gör högskoleprovet. sista dag att anmäla sig till höstens högskoleprov är 3 sept 2018, dvs imorgon.

    Ang- höja ditt meritvärde... frågan är hur många meritpoäng du redan har nu. Jag vet inte om du har Slutbetyg eller Examensbevis; och det är olika regler. Bra om du tar dina betyg till syv på komvux och får svar om vad som gäller just i ditt fall.

    Vad gäller ang. Meritpoäng för dig med Examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit. Glöm inte att du behöver även ha godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6 (för grundläggande behörighet).

    • : Jag har en yrkesexamen från naturbruksprogrammet, utfärdat 2014. Idag har jag inga meritpoäng.
    • Anna : För godkänt betyg i Engelska 7 får du 1.0 meritpoäng. För moderna språk 3 - en halv; för moderna språk 4 - en (1.0) meritpoäng.
    • :

      Jag har en till fråga angående meritvärde. Jag sökte till förskollärarutbildningen men insåg sedan att det inte var något för mig, på antagning.se stod det att mitt meritvärde var 13.63 i urvalsgrupp BII. När jag räknar ut meritvärde med hjälp av räknehjälpen blir det ett annat, när jag räknar för hand ett annat. Då har jag tagit hänsyn till meritpoäng. Därför undrar jag vilket som stämmer? Hur räknar man?

      När man räknar för hand ska man dela betygsvärdet med antalet poäng man läst, alltså 2400. Hur blir det när man kompletterat? Ska man fortfarande dela med 2400 eller som i mitt fall 2800 poäng?

    • Milla : Det är den uträkningen som Antagning.se gör - som gäller. Räknehjälpen på Antagning.se tar inte hänsyn till meritpoängen, där räknar man fram Jämförelsetal. Sedan får man - för hand - plussa på meritpoängen.
    • Milla : Vi har inte varit med om att Antagning.se skulle någon gång räkna fel. De är mycket kunniga. Jag tycker man kan lita på deras uträkningar. Sedan kan ditt meritvärde ändras - om du söker utbildning med andra krav på särskild behörighet; detta pga antal meritpoäng kan i så fall bli annorlunda.
    • : Okej. Men när man räknar för hand ska man dela betygsvärdet med 2400. Hur blir det när man kompletterat och läst fler poäng, i mitt fall 2800. Ska jag dela med 2400 eller 2800?
    • Milla : Om du räknar in de nya Betygen, ska du också dela med de nya poängen.
    Läs alla kommentarer