Isabelle
    Hej, jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och ska nu påbörja mitt gymnasiearbete. Jag är väldigt intresserad av psykologi och kriminologi och vill därför skriva något som har med det att göra. Kanske en blandning. Om jag skulle skriva om varför människor begår brott eller möjligtvis åskådareffekten hur skulle jag kunna undersöka detta? Vilka olika studier kan man göra? Hur ska jag "tratta ner" (avsmalna) ämnet? Har du andra tips på ämnen jag kan skriva om som har med psykologi eller kriminologi att göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle;
    SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.

    Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.

    Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.


    Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
     

    Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
    Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).

    Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.

    Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...

    Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?

    Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.

    Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'orkar inte' (4 st.)

    • Hejsan123

      Sabbatsår i gymnasiet?

      Hej, mår inte så jättebra nu och känner verkligen ingen motivation till något eller skolan längre. Vill egentligen byta skola men kan inte pga mina betyg. Så jag undrar om man man ta ett sabbatsår nu i mars fram tills efter sommaren när jag...

      Milla : : Hej Frida!det finns egentligen inga regler kring sabbatsår i gymnasiet mer än att en elev har rätt att behålla sin gymnasieplats om hen åker utomlands för att studera där; och att vem som helst... Läs hela svaret
    • Isabella

      Hur ska jag gå vidare?

      • Hej! Har så mycket funderingar över framtiden, ena dagen vill jag jobba inom yrke1 och nästa dag yrke2 och dagen därpå yrke3 osv. Jag kan inte bestämma mig över vad jag vill "bli" då jag är en mångsysslare. Samt att jag är...

        Milla : : Hej Isabella,du är fortfarande mycket ung. Du kan ta vilket jobb "som helst" eller vilket du kan få, nu, snarast, för att skaffa dig mer arbetslivs- och livserfarenhet. Vilka jobb man kan få med relativt lite... Läs hela svaret
    • Camilla

      Skoltrött- vilken hjälp kan min son få?

      Hej! Har en mycket begåvad men ack så Skoltrött son på 17 år, snart 18. Han går Samhällsprogrammet men har hög frånvaro och risken är att han inte kommer att orka dessa tre år. Vilken hjälp kan han få/har han rätt att få?

      Anna: : Hej Camilla, det är mycket bra att din son är begåvad. Synd att han är skoltrött. Gymnasiet är frivilligt, inte obligatoriskt och man kan därför inte räkna med lika... Läs hela svaret
    • Claire

      stress problem Hjälper distans?

      Hej! Jag går 1an på estet musiklinjen, linjen i sig är jätte kul då jag får hålla på med de jag tycker om men vi har ju fortfarande matte, engelska osv alla kärnämnen lixom jag har lagt till spanska för de ger bra merit ju. Nu till problemet jag är jätte stressad/"anxious" hela tiden nästan,...

      Anna: : Hej Claire! Du beskriver en situation som måste tas på stort allvar. Jag råder dig snarast möjligt uppsöka kurator och skolsköterska på din skola och berätta för dem hur du mår. De kan bedöma om du även måste uppsöka läkare... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga