Isabelle
    Hej, jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och ska nu påbörja mitt gymnasiearbete. Jag är väldigt intresserad av psykologi och kriminologi och vill därför skriva något som har med det att göra. Kanske en blandning. Om jag skulle skriva om varför människor begår brott eller möjligtvis åskådareffekten hur skulle jag kunna undersöka detta? Vilka olika studier kan man göra? Hur ska jag "tratta ner" (avsmalna) ämnet? Har du andra tips på ämnen jag kan skriva om som har med psykologi eller kriminologi att göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle;
    SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.

    Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.

    Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.


    Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
     

    Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
    Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).

    Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.

    Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...

    Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?

    Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.

    Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med '100 poäng' (5 st.)

    • minna888

      50 poängskurser?

      Hej jag har funderat på att göra prövningar för att samla mer merit och öka mina chanser att komma in. Jag har ett C i en 50 poängskurs och många B i 100 poängskurser. Är det mer värt att höja Mina B eller C i en 50 poängskurs?

      Milla : : Hej,om du höjer från C till A i en 50poängskurs blir det exakt samma höjning som från B till A i en 100poängskurs. Men om du höjer från C till B i en 50poängskurs blir det bara hälften... Läs hela svaret
    • SYV

      gymnasiepoäng hur många timmar totalt?

      en hundrapoängskurs på gymnasiet innebär ju ca 100 undervisningstimmar. är tanken att man utöver dessa lägga ca 100 timmar på eget arbete?

      Anna: : Hej Lovisa,ja, det du skriver i din fråga stämmer (i alla fall på ett ungefär). På komvux kan man läsa en 100p.kurs på heltid på fem veckor. Heltid = 40 timmar per vecka. En... Läs hela svaret
    • Anonym

      Hur höjer jag mitt betyg?

      Hej! Jag går i teknik och ska söka till högskoleingenjör. Problemet är att jag har F i matte 4 och har preci betyget E i svenska 3. Därför undrar hur jag kan höja mitt betyg i dessa ämnen? Jag vill även läsa upp betygen som jag redan är godkänd i. Den utbildningen jag vill söka till kräver...

      Anna: : Hej, matte 4 är en "normalstor" gymnasiekurs (på 100 poäng) som på heltid läses på fem veckor. Komvux brukar erbjuda matte 4. Det är i komvux i den kommunen där du är folkbokförd... Läs hela svaret
    • Farhad

      Vad är förlängnings kurs på gymnasiet?

      Hej! Jag går första året i gymnasiet på Fordon & Transport och jag tror att jag kommer inte klara mig på svenska som andra språk 1 detta året men jag hörde av min svenska lärare att jag kommer få till största sannolikhet förlängning på kursen. Nu undrar jag vad är detta för kurs och hur...

      Anna: : Hej Farhad; "Förlängd kurs" är inte en annan kurs, det är samma kurs, men som du läser på längre tid. Du kommer, helt enkelt, få längre tid på dig att klara den... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga