Tova
    Hej!
    Jag jag vill tacka för vilken insats ni på fråga SYV gör för att sprida kunskap
    om möjliga karriärvägar! Många av era svar har varit till stor hjälp för min del när det gäller att förstår hur utbildningssytemet fungerar :)

    Min fråga till er är om ni har några ”tips” på argument jag kan använda för att få min hemkommun att bevilja moderna språk franska 4 för ”meritkomplettering”? Jag har ett fullständigt examensbevis från gymnasiet 2017 och tillhör därför ej målgruppen med ”låg utbildning” som de ska prioritera först. Jag har aldrig läst moderna språk 4 tidigare, då den ej var obligatorisk på mitt program (estetiska programmet), och skolan hade ingen möjlighet att ge mig undervisningen på plats.

    Dock kräver utbildningen jag ska söka 20+ i jämförelsetal, dvs är det omöjligt för mig att komma in om jag inte läser till för att ”meritkomplettera”. Förra året var prioriteringarna mer ”generösa” - om jag hade sökt då med mina villkor i hemkommunen hade jag blivit beviljad, men i år verkar budgeten strama åt ännu mera...

    Som det verkar nu så är min hemkommun dock skyldiga att låta någon läsa kurser som krävs för ”särskild behörighet”, exempelvis kan detta vara naturkunskap 2, moderspråk 3, matematik 4, fysik 2 osv.

    Finns det något speciellt stycke i lagtexten som ni anser kan trycka på att meritpoängskomplettering bör jämställas med lika ”prioriterat” som ”behörighetskomplettering” ? (Rent konkret så har jag ingen chans att komma in på mina betyg om jag inte meritkompletterar.)

    Har erfarenhet/hört om någon som överklagat huvudmannens beslut till utbildningsnämnden och fått rätt?

    Mvh Tova.

    (PS. Jag har redan testat högskoleprovet samt fått information om vad en ”prövning” innebär, och det är inte aktuellt i mitt fall..)
    • Julia : Tack för dina snälla ord om våra insatser. Kort svar på din fråga: tror tyvärr inte att överklagande kommer ge dig plats på kursen; däremot kan du söka till varje nästa start; komvux PLATSBRIST svar gäller endast till just den aktuella starten som du sökte till just nu; sök till varje ny start. Vi funderar lite och skriver ett längre SVAR till dig inom kort.
    • Mikael : Jag har nu skrivit ett svar till dig. Hoppas det blir till hjälp! Kort: en Konstruktiv lösning: om du köper undervisning på Hermods distans och Efter det gör en prövning....

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tova;
    vi har tyvärr inte hört att någon skulle i ett liknande fall "vinna" över ett beslut från Komvux.

    Jag vill börja direkt med en Konstruktiv lösning: om du köper undervisning på Hermods distans och Efter det gör en prövning - fundera över den planen. Gymnasiala kurser på Hermods distans motsvarar de kurser som man läser på gymnasiet eller på komvux; de skillnaderna är att man betalar för undervisningen + att man inte får ngt betyg, utan endast ett Intyg, men man får Kunskaper. Med de kunskaperna kan man lyckas på prövningen, är tanken.

    Det går att upp nå max i merit även utan meritpoäng för Moderna språk. Men du vill ju läsa Franska 4 då måste du ju redan ha godkänt betyg i Franska 3 och för den borde du ju få + 0.5 i merit?
    För engelska 7 får du 1.0 meritpoäng; resterande meritpoängen kan du få genom högre studier i matematik. Om du uppger vilken utbildning på högskolenivå du vill komma in på - kan du se om den kräver särskilt Matte; exempelvis Juristprogrammet inte kräver särskilt matte och då får man + 0.5 i merit redan för matte 2; och ännu + 0.5 - för godkänt betyg i matte 3. Max merit för mattekurser som man kan få är 1.5. Så, i kombination med engelska 7 kan man på så sätt uppnå 2,5 i meritpoäng som är max.

    Du kan, precis som Julia har skrivit i en kommentar till din fråga, söka till varje ny start på komvux; avslaget på din ansökan gäller just precis den starten som du sökte till just nu. Du kan få bifall nästa gång du söker samma kurs på samma komvux.
    ********
    Varför inte lönt att överklaga?
    du har givetvis rätt att överklaga, men vi tror inte det kommer leda till att du kommer in på kursen. Varför då? Ju, för att läsa på gymnasiet är i Sverige inte den självklara rättigheten. Endast grundskola är obligatorisk skolform. I Vuxenutbildningsförordningen står det att "personer med Kort tidigare utbildning hör till den prioriterade målgruppen". I första hand är det de som saknar Grundskolekompetens; i andra hand de som aldrig läst på gymnasiet... och så vidare... du som har läst i 3 år och fått ut examensbevis står långt bak i kön men de som har högskoleutbildning står ännu längre bak i kön, efter dig (man kan t.ex vilja läsa språk, även om man har högskoleutbildning).
    Oavsett argument, kommer du tyvärr inte få rätt mot Komvux - i detta fallet. Det är i alla fall vi vi tror och svaret baseras på erfarenhet. Men du har rätt att överklaga beslutet; gör det om du känner för det. Ang. Argument så finns det, enligt vår mening, inga sådana därför att studier på gymnasiet är, över huvudet taget, inte en rättighet, och du vill, dessutom, komma in på en kurs som ej krävs för Särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning.

    Hälsningar och, oavsett vad du bestämmer dig för att göra, Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Mikael