Linnea

    Hej! Behöver lite råd och tips kring val av utbildning. Just nu går jag sjuksköterskeprogrammet sen ht-21 i Umeå och kommer till sommaren ha gått två läsår av tre. Och nu står jag i valet och kvalet att fortsätta eller inte. Målet har alltid varit sen högstadiet/gymnasiet att komma in på Psykologprogrammet och har nu fått ett högskoleprovresultat som jag tror och hoppas räcker för att söka in till de tre val av universitet som står som möjliga alternativ. Något som jag verkligen jobbat för. Är det så att jag kan ”hoppa” in på år tre på sjuksköterskeprogrammet i framtiden om jag känner att jag vill läsa klart. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Linnea Hellevik

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linnea!
    Roligt att du fick så pass högt resultat på högskoleprovet!
    Vad gäller "hoppa in" i år tre på sjuksköterskeprogrammet, så kan det inte uteslutas att det kan bli möjligt men det kan inte heller garanteras. Däremot om du begär och får studieuppehåll med platsgaranti, då kan du inom viss tid framåt få garanterat plats att återvända till sjuksköterskeprogrammet.
    Varför kan man inte garantera att man, vid avhopp, kan senare läsa klart sista året? Jo, anledning kan vara att det finns ej någon ledig plats eller att innehåll i programmet är förändrat eller att kurserna läses i annan ordning, och du skulle inte kunna få ut examen om du läste år3, utan du måste i så fall komplettera mer.
    Jag råder dig prata med studievägledare på din institution. Hen kanske har andra tips och råd att ge men jag tror inte hen kommer säga att du alltid i framtiden ska kunna (garanterat) hoppa in i år tre på sjuksköterskeprogrammet.
    ***
    En annan sak jag vill ta upp är studiemedelsfrågan. Det kan bli ett problem om du nu tar studiemedel från CSN (även om du t.ex bara tar bidragsdel). Tiden med studiemedel på eftergymnasial nivå är begränsad till max 6 läsår. Psykologprogrammet är en 5-årig utbildning. Förutom psykologprogrammet har du endast ett år "över" och om du redan tagit de veckorna och nu tar av de veckorna som är inom de 5 återstående år, då kommer inte det räcka för hela psykologprogrammet sen. Du måste i så fall på förhand planera hur du, ekonomiskt sett, kommer klara dig under senare del av psykologprogrammet.

    Liselotte
    • Linnea : Hej! Jag förstår!
    • Linnea : Planen framåt är väll att skippa ta ut CSN för år tre om jag fortsätter på SSK och ”spara ” de år jag har kvar på CSN och sedan ta lån resterande/kvarstående år och spara samt jobba vid sidan av och på somrarna för ett täcka glappet. Sen har jag några hundratusen på ett fondkonto som backup.
    • Linnea : Jag tar inte lån i dagsläget utan bara bidrag men har läst att det ändå räknas som uttagna veckor.
    • Linnea : Ur ekonomisk synvinkel så är det ju fördelaktigt att lösa klart SSK i och med att jag då också kan jobba samtidigt och på somrarna och försörja sista åren på det viset.
    • Linnea : Absolut kan höra med studievägledaren på universitet, kan jag fråga dem även fast jag planerar i sånna fall söka till ett annat universitet.
    • Linnea : Sen får jag stöttning hemifrån, så jag tror ändå den ekonomiska biten löser sig. Frågan är väll mer detta med platsgaranti på ssk och avhopp, men ja får rådfråga studievägledaren kring detta.
    • Linnea : Senaste år till stan universitet jag tänkt söka till har hp-grr ett änden legat under det jag har nu, så det kanske inte är hela världen att ”vänta” ytterligare ett år.
    • Linnea : Men tack snälla för tips och hjälp!!
    • Anna : Studiemedelsfråga om antal veckor: även om man bara tar bidrag och ej lån, så räknas det som en "uttagen vecka". ... Vad gäller studieuppehåll med bibehållen plats, så fråga gärna studievägledare på din institution men jag har extremt svårt att tro att det kan beviljas med datumet fem år framåt, efter att du är klar med psykologprogrammet (därför att ingen kan veta att innehåll i ssk-programmet inte kommer att ändras - fem år är för lång tid...). Undrar: vad ska du med två utbildningar att göra, både ssk-programmet Och psykologprogrammet? Om du helst vill bli psykolog, sök i så fall snarast till psykologprogrammet och om du kommer in, läs till psykolog. Det du lärde dig på ssk-programmet kommer ju inte att försvinna (du har de kunskaperna kvar och även de högskolepoängen, om du skulle behöva dem sen, t.ex om du vill vidareutbilda dig efter psykologprogrammet och söker till exempel till forskarutbildningen)?
    • Anna : Jag förstår att du vill jobba på somrarna och jobba extra och det kan du göra även som icke-färdig utbildad sjuksköterska (i så fall som undersköterska). Du bestämmer själv om du vill ha båda utbildningar klara och få legitimationer både som ssk-a och som psykolog. Men tänk också på "förlorad arbetsinkomst": det extraåret som du studerar på heltid, och jobbar lite och ej på heltid, så förlorar du mycket i lön på det sättet (jag tänker här på hela "livslönen").
    Läs alla kommentarer