Oeneuwne
    Hej, jag ska börja trean och läser samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap. Det finns några ämnen/teman som jag har kommit på att skriva om, men jag vet inte riktigt om det är bra ämnen. Jag tänkte kanske skriva om islamofobi, tiggeri eller om åskådareffekten. Vet inte vilket av de tre ämnena jag borde välja. Vad tycker ni om mina förslag? Passar ämnena ens det programmet jag läser? Tror ni att min handledare kommer acceptera förslagen? Har ni annars något tips på vad man skriva för gymnasiearbete?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    på http://www.fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete

     har vi några förslag på vad man kan skriva om i sitt gymnasiearbete. Kika gärna på det.

    Det också bra att tänka på att du kan göra foto/bild utställning eller film eller hemsida - som ditt gymnasiearbete. Teoretisk skriv-del behöver du i så fall också men du kan göra "en praktisk del" i form av ngt som många kan ta del av - som t.ex fotoutställning på din skola eller på den lokala biblioteket, till exempel. Skapar du en hemsida om ditt ämne, kan det "leva vidare" sen, långt efter det att ditt examensarbete är avslutat och betygsatt.

    Jag tycker att alla dina ämnen som du nämner i din fråga är passande och aktuella ämnen men jag kan inte svara på frågan om din handledare kommer att godkänna dem. Anledning till "icke-godkännaden" skulle kunna till exempel vara att några andra i din klass, har redan valt samma eller mycket liknande ämnen... Handledaren har kanske också några egna förslag, som du kan få.

    Gör så här: skriv en kortlista med 5-6 förslag och visa till handledaren; få temat godkänt och gör sedan en plan på hur du ska gå tillväga: vilka böcker du ska läsa, om du ska göra intervjuer och vad Slutprodukten blir (om det blir en skrivelse eller om det blir utställning, hemsida eller artikel som du skickar till tidningar - som insändare, hör i så fall med de lokala tidningar om de skulle vara intresserade att publicera din artikel - men även om artikeln ej blir publicerad, är det ändå en "färdig produkt". Förutom en artikel, kanske du vill satsa på att ta fram Infobroschyr eller t o m börja skriva en bok i ämnet...