Frida
    Hej,
    Jag går just nu på Internationella Engelska Skolan i Uppsala, dit jag har 75min genom kollektiv trafik. Jag går ut 9an i vår och är intresserad av att fortsätta på den internationella stigen jag satte min fot på när jag i 7an böt till den engelska skolan. Jag tappar mitt ordförråd på svenska en hel del, som du säkert märker i denna fråga, och jag skulle inte kunna förklara en enda sak som vi hållit på med på science lektionerna på svenska. I framtiden har jag riktat in mig på Norge, gärna direkt efter gymnasiet, där av tycker jag att det engelska språket är att föredra före det svenska. Den skolan jag är intresserad av är alltså Internationella Engelska Gymnasiet, men då skulle jag haft 135 min restid + väntande, vilket inte är hållbart. Jag undrar då hur jag ska göra med boende, jag är för ung för att ställa mig i någon bostadskö, och för att göra det måste man vara min i Kåren. Mina föräldrar är tveksamma till att köpa lägenhet i Stockholm, med tanke på att det är flera miljoner. Så, jag behöver lite tips och argument.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår verkligen dina föräldrars tvekan att köpa en lägenhet i Stockholm, haha - har full förståelse för det. Det kan löna sig att fråga gymnasieskola om de har förslag på hur du kan söka boende. Om gymnasieskolan ofta tar in elever från andra kommuner kanske de har upprättat samarbeten med bostadsbolag i kommunen eller har kontakter med tidigare elever som kanske lämnar sina lägenheter precis innan du ska flytta dit.

    Om inte så får du inventera all släkt, vänner, bekanta där du kanske kan hyra in dig. För studentboende är inte aktuellt eftersom du inte går på högskola tyvärr. Lycka till!/Lena, Syv