Jelena
    Hej! Jag har fått en fråga från en person som nyss flyttat till Sverige från Nya Zeeland, hen har svenskspråkiga föräldrar & hanterar svenska bra i tal men inte så bra i skrift.
    Hen önskar börja i åk 2 till hösten på gymnasieskolan.
    I Nya Zeeland har de ett annat typ av upplägg där de först läser college i 5 år innan universitet, fick jag förklarat för mig. Och han har läst några år av detta, eleven är 17 år.
    Någon som har tips på hur man går tillväga?
    Vart kan de vända sig för någon typ av bedömning vad det han har läst motsvarar, hur gör man med svenskan?
    Är ett inhopp i åk 2 till hösten ens möjligt om man inte har läst varken sig grundskola eller åk 1 på gymnasiet i Sverige?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena!

    Om personen hanterar svenska bra i tal men inte så bra i skrift - kan det bli svårt att följa undervisningen (om undervisning är på svenksa). Om personen har för avsikt att bo och arbeta i Sverige, är det fördelaktigt att snarast möjligt lära sig svenska även i skrift. Därför tycker jag att Språkintroduktion på IM, Introduktionsprogrammen är bästa lösningen.

    Du skriver att eleven är 17 år. Om hen fyller 18 år inom kort, kan även Folkhögskola bli en passande lösning.

    Angående bedömning av svenska kunskaper, så kanske Prövning i SAS "grund", dvs kurs i svenska som andraspråk som man läser under vårterminen i åk9 i grundskolan vara bra att göra.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Återkom gärna om du har fler frågor!

    ANNA