Oskar
    Hej!
    Jag studerar just nu ett kandidatprogram i företagsekonomi på helfart. I framtiden skulle jag dock mer vilja ägna mig åt personalfrågor, rekrytering eller liknande och skulle vilja läsa till någon kurs parallellt inom det området. Är det några specifika kurser ni rekommenderar som ger kunskap för att kunna arbeta med detta framöver? Gärna på distans! Och visst är det inga problem med CSN etc att läsa 150 procent på högskolenivå vid två olika universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag börjar med att svara på din fråga om studiemedel: man får ej mer i studiemedel om man läser på mer än heltid; alltså studiemedel för heltidsstudier (100% av studietakt - som på högskolenivå är 30 hp per termin) är max vad man kan få, ej mer, även om man läser på mycket mer än heltid.

    *******

    Din andra fråga handlar om vilka kurser man behöver läsa för att kunna jobba med personalfrågor och/eller rekrytering - och det är inte så lätt att svara på, därför att yrken är inte reglerade och då får varje arbetsgivare bestämma fritt själv. De sakkunniga säger dock att det är kunskaper i arbetsrätt, konflikthantering/psykologi/gruppdynamik-grupppsykologi och även kunskap-erfarenhet inom lönebildningsfrågor och även inom löneutbetalningssystem, som ofta efterfrågas.
    Utbud av högskoleutbildningar ser man på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam hemsida och ansökan gör man, som du säkert vet - på www.antagning.se
    Utbud av utbildningar med start hösten 2020 fastställs till 16 mars 2020 då anmälningsperiod börjar. Nu kanske man inte kan se alla de kurseer och program som kommer bli sökbara mellan 16 mars och 15 april 2020 på de svenska lärosätena.
    Om du "fastnar för" en kurs som är på distans, se upp: kontrollera om det är distans MED eller UTAN obligatoriska träffar.