Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31822 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'ansöka på "reell kompetens"' (10 st.)
-
Hur svårt är det att komma in via reell kompetens?
Hej, Jag undrar hur svårt det är att komma in på reell kompetens? Det kanske är klokare att satsa på att söka in via HP?
Hej,gör högskoleprovet. Det är alltid en fördel att ha resultat från högskoleprovet, om man söker till en svensk utbildning på högskola eller universitet. Svar... Läs hela svaret -
Får jag ett samlat betyg?
Jag har läst en del av ett yrkesförberedande program (gick endast ut med studiebevis) och fick en del F i ämnen som endast finns på den linjen. Jag har även läst två kurser på komvux, och har två dokument med en kurs på varje. Jag...
Hej!om du vill bli behörig till en svensk högskoleutbildning måste du kunna påvisa att du är Behörig. Till alla svenska högskoleutbildningar krävs alltid Grundläggande behörighet men... Läs hela svaret -
Ingen gymnasieexamen ?
Hej! Jag är en tjej på 24 år. Jag har jobbat en stor del av mitt liv. Nu är jag redo att börja plugga igen. Jag har tyvärr ingen gymnasieexamen och det är just det som får det att krocka. Jag vet att det hade tagit mig minst 1,5 år att plugga...
Hej!vilken utbildning du behöver skaffa dig beror på vilket Yrke du vill utbilda dig inom.Vissa yrken kräver högskoleutbildning, andra - yrkeshögskoleutbildning och så finns det yrken där man kan ha... Läs hela svaret -
Är det fortfarande möjligt?
Hej! Jag är 27år och jobbar på heltid som pressoperatör/teamleader Har under flera års tid velat följa min dröm om att bli läkare, men det som har hindrat mig är att under min gymnasietid, så skedde det en hel del i livet som orsakade att...
Du måste även ha Grundläggande behörighet men den kanske du uppnår genom Reell kompetens - en Annan väg -
Reell kompetens?
Hejsan! Jag tog aldrig studenten, utan hoppade av gymnasiet efter första året och började arbeta. Efter det ville jag försöka studera vidare och kom in via reell kompetens enligt fri kvot på Yrkeshögskola där jag studerade i ett år plus att jag genomförde en praktikperiod på en bank. Än en gång...
Hej Kate,områdesbehörighet 13 till svenska högskoleutbildningar kräver följande godkända gymnasiebetyg:Biologi BFysik BKemi BMatematik Deller i morsvarande nya kurser - Biologi 2Fysik2Kemi 2 och Matematik 4.... Läs hela svaret -
Nödvändigt med gymnasieexamen?
Hej! risken är stor för att jag får betyget F i 300 av 2500 poäng vilket innebär att det kanske inte blir en gymnasie examen, men jag har däremot gjort väldigt bra ifrån mig på högskoleprovet. Om jag har godkänt i kärnämnena...
Hej Amir, för alla svenska högskole/universitetsutbildningar är det helt nödvändigt att i grunden ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Du som är 19-20 år behöver Examensbevis... Läs hela svaret -
Kan jag söka in till syv- program med dessa kurser samt studiebevis?
Jag går ut gymnasiet nu nästa termin och vill gärna söka in till syv- programmet därefter. Jag har godkänt betyg i ca 50% av ämnena men underkänt i ca 50% också. Har godkänt i Engelska 5, 6, Samhällskunskap 1b, och Svenska 1, 2 bland annat och ska under nästa termin även läsa Svenska 3, Engelska...
Hej Malia,SYV-programmet är en Högskole- eller Universitetsutbildning, alltså utbildning på "högskolenivå" och med studiebevis är man OBEHÖRIG till... Läs hela svaret -
Reell kompetens?
Hej vad är reell kompetens? Vad innebär reell kompetens för mig om jag går ut med ett F i engelska 6 . Kan jag ändå söka till univeristet genom reell kompetens, och hurgår detta till ?
Nej Melinda, du är för ung. Info om "reell kompetens" kan du se här: https://antagning.se/sv/Det-har-galler Ett av villkor är att man har minst 3 års arbetslivserfarenhet efter det att man fyllde 19 år. Du... Läs hela svaret -
Behörighet via praktisk erfarenhet?
Hej! Det är dags för mig att återvända till skolbänken efter 12 år i yrket. Främst på grund av en fallande arbetsmarknad med medföljande konkurrens om jobb, men också för att faktiskt kunna jobba med något man vill och känner intresse för. Jag bor förnärvarande i Bergen men blir åter...
Hej Andreas, jag tycker du kan göra så här - hitta de utbildningar som du är intresserad av att söka på högskolenivå - tittar du på www.studera.nu och på... Läs hela svaret -
Reel kompetens ?
Hej jag har gått på vård och omsorgsprogrammet, nu går jag på komvux för att komplettera vissa ämnen. Jag vill söka till sjuksköterskaprogrammet i Sophiahemmet högskola. Jag har inte ämnerna engelska6 och svenska3 i betyg, då undrar jag om jag kan söka reel kompetens fast än jag inte har...
Hejsan, jag råder dig läsa på den här sidan>> - och för att ha en chans att kunna få "grundläggande behörighet" på reell kompetens måste man bland annat kunna styrka att man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga