Louise
    Jag ska skriva ett gymnasiearbete och jag ska skriva om organiserad brottslighet och mer specifikt terrorism. Vad för frågeställningar kan man använda sig utav?
    • Liselotte : vi har kontaktat en sakkunnig och återkommer till dig så fort vi från svar från den sakkunnige. L. :)
    • Ludmila : Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda. Se dem i "mitt" svar till dig nedan.
    • Julia : Du kan kika på http://www.sakerhetspolisen.se/kontraterrorism.html om Säkerhetspolisens arbete mot Terrorism, kanske får du Iite idéer och inspiration där? :)
    • Ludmila : Robin Andersson på Segerstedtinstitutet hälsar "Bara att skicka dem allihopa till oss!" [email protected] maila honom, så hoppas jag du får flera förslag på vad du kan skriva om i ditt gymnasiearbete!
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".

    Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.

    Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?

    Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.

    Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.

    Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.

    Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
    "Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
    Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
    Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?

    ***
    Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.

    Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?

    Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:

    • Kan vem som helst radikaliseras? 
    • Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?  
    • Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?

    Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten,   FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order. 

    Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:

    Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
    och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
     
    http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
    http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
     

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
     
    1.       Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
    2.       Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
    3.       Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
    4.       Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
    5.       Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
    6.       Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?

    *********************
    OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.

    Milla SYV på FrågaSYV

    En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:

    Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
     
    Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
     
    Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
     
    Vidare läsning och kontakt:
     
    -          Säkerhetspolisens hemsida
    -          Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
    -          Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
    -          Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
    -          Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
    -          Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
    -          Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.

    Studie- och yrkesvägledare

    Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:

    "Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:

    Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?

    Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?

    Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?

    Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?

    Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?

    Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?

    På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?

    Till sist:
    Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.

    Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:

    att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag  till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism

     

    Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:

    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2

     

    Liselotte

    Frågor och svar taggade med 'bi' (22 st.)

    • Elev

      Prövning för större chans?

      Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet och har sökt till universitetet. Är dock rädd att jag inte kommer komma in, det merit jag har nu är lite högre än vad som krävdes att komma in förra året. Vilket gör mig nojig om...

      Milla : : Hej,jag vill börja svara med att påtala att du inte kommer att hinna göra prövning "mellan datumen" för utfärdandet av examensbevis och sista dag för komplettering som blir den 21... Läs hela svaret
    • Elev

      Hamna i olika grupper?

      Hej Jag har en fråga angående behörighet. Är det bra att man bara hamnar i urvalsgrupp 1(B1) eller det är bäst att man få ut examen och sen komplettera för att hamna i båda grupperna för att ha en större chans att komma in på...

      Anna: : Hej Ziba!i varje urvalsgrupp har man en "ny chans" att komma in - på så sätt är det bra att prövas i flera urvalsgrupper. Men det handlar också om hur snabbt man kommer in på sin... Läs hela svaret
    • Elev

      Kommer jag på BI eller BII?

      Hej! Jag har en fråga! Jag kommer gå ut gymnasiet (Naturvetenskapsprogrammet). Alltså har full behörighet till programmet jag vill söka till i Universitet. Jag behöver dock höja mina betyg för att komma in, jag ska göra det genom...

      Anna: : Hej A,man kan till svenska högskole-universitetsutbildningar prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt.Med resultatet från högskoleprovet prövas man i HP-urvalet. Är man behörig direkt efter... Läs hela svaret
    • Sanna

      Vilken kvot räknas jag i?

      Hej! Jag kommer att göra en prövning av en kurs direkt efter studenten, innan sista kompletteringsdagen. Jag undrar därför ifall jag kommer hamna i BI- eller BII-gruppen. Tacksam för svar!

      Anna: : Hej Sanna,om prövningsbetyget har senare datum än datum för examensbeviset, då är det en komplettering. Om du redan innan komplettering är behörig, kommer du prövas både i BI och i BII.... Läs hela svaret
    • elev

      Kommer jag bli räknad i både BI och BII?

      Jag har sökt till socionomprogrammet som jag har behörighet till men jag vill också söka till sjuksköterskeprogrammet men jag har inte natur2 så jag tänker göra en prövning nu i april? Kommer jag räknas i BI och BII när jag söker till socionomprogrammet eller inom BII bara? Kommer min...

      Anna: : Hej Issy,du har sökt till socionomprogrammet som du uppger att har behörighet till men du vill också söka till sjuksköterskeprogrammet men du har inte naturkunskap 2 så du tänker... Läs hela svaret
    • Oskar

      Hamnar jag i det båda urvalsgrupperna när jag läser upp betyg?

      Om jag läser upp ett redan befintligt gymnasie betyg på komvux hamnar jag då i både grupp 1 alltså B1 med mina inte kompliterade betyg och i grupp 2, B2 med mina nya betyg?

      Julia: : Ja, det stämmer. Om du redan innan komplettering är behörig, då kommer du prövas med det lägre meritvärde i BI och med det högre - i BII, kompletteringsgruppen.
    • Linnea

      Är jag i både BI och BII samtidigt om jag gör prövning?

      Hej! Jag går nu tredje året på gymnasiet och vill höja mina betyg för att komma in på den utbildning jag vill gå. För detta vet jag att jag kan göra prövning och att jag aldrig kan sänka mig på det. Däremot undrar jag om...

      Anna: : Hej, om man redan innan komplettering är behörig, då prövas man med det ursprungliga meritvärdet (på gymnasiala betyg som ingår i examensbeviset) i BI,... Läs hela svaret
    • Choon-Hee

      Vilken antagningsgrupp kommer jag tillhöra?

      Hej! Jag har planer på att studera Förvaltningsjuridiskaprogrammet på Mittuniversitetet i Östersund till hösten. Som det ser ut nu kommer jag få de sista 250 poängen från komvux (inklusive Gymnasiearbete), så frågan är vilken...

      Julia: : Hej!om du i ditt examensbevis kommer ha 250 poäng kurser från komvux och resterande - från gymnasiet, då är hela ditt examensbevis en komplettering, så du kommer endast prövas... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur uppnå gymnasiepoäng så det omfattar 2/3 mer än gymnasiet?

      Hej, Fakta: Inför konkurrens vid urval med betyg är det möjligt att hamna BI gruppen om Gymnasieexamen på komvux omfattar mer än två 2/3 av lästa poäng. Fall: Elev ska uppnått 2700 gymnasiepoäng på Gymnasiet i barn och...

      Milla : : Hej!komvux har ont om resurser och det är därför osannolikt att en person som är mycket nära examensbevis skulle kunna läsa 2 år på komvux, "bara... Läs hela svaret
    • Sandra

      Vad händer med min nuvarande merit (BI) vid F/E på komvux?

      Hej! Jag har för tillfället 16,43 i merit när de kommer till BI. Jag läser nu till Matematik 4 och Naturkunskap 2 på komux för att öka min merit samt öka min behörighet inför högskolan! Som jag har förståt de så kommer de meriten jag får under komvuv räknas in i BII under natagninen men den...

      Anna: : Hej!Det går inte genom studier på komvux efter det att man på gymnasiet fick ut examensbevis, försämra sina chanser att komma in på högskoleutbildning. I ditt... Läs hela svaret
    • Vägledare

      Hamnar eleven i en annan urvalsgrupp?

      Hej, vill höra med en kollega, en annan SYV, för att vara helt säker. Fråga: Om en elev går ES, och läser upp matte 2 efter gymnasiet. Hamnar eleven i en annan urvalsgrupp då, trots att eleven kräver matte 2 för behörighet? Och hur är det med Meritpoäng, dvs t.ex. läsa upp Engelska 7...

      Milla : : Hejsan,Om eleven får ut Examensbevis från Estetiska programmet, är hen i Grunden behörig till högskola, men inte till de utbildningar som för Särskild behörighet kräver matte... Läs hela svaret
    • Agge

      Hamnar jag i BI eller BII?

      Hej! Jag har inte gymnasieexamen (ett F i en kurs). Hamnar jag i BI eller BII efter att jag har pluggat up mitt F till ett godkänt betyg, altså fått ett gymnasieexamen via komvux?.

      Anna: : Med ditt examensbevis från komvux kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    • Emma

      Finns det fristående kurser inom business intelligence?

      Hej! Jag letar efter antingen en yh-utbildning eller att bygga ihop ett eget paket av kurser inom området Business Intelligence. Min plan är att studera och jobba samtidigt och är stationerad i Göteborg. Jag hittade en EC-utbildning som tidigare gått här nere men som nu inte kommer gå...

      Anna: : Hej Emma, LIA, Utveckling av produkt och tjänst, 55 YH-poäng* - ... sista kursen du nämner är Praktik; LIA = Lärande i Arbete, dvs praktik. **************** Du är... Läs hela svaret
    • Matilda

      Hur stor chans har jag att komma in i BII-gruppen?

      Hej! Jag har sökt medieproduktion vid Jönköping University och kommer söka i BII, HP och den sammanslagna BIEX-BI-gruppen. Men mina vanliga betyg räcker inte för att komma in på programmet, inte heller mitt HP då det är väldigt lågt....

      Peter: : Hej Matilda, dina chanser ser bra ut. Vi håller tummarna! Jag hoppas och tror att du kommer in! Hälsningar Peter syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga