Martina
    Hej!
    Jag söker lite tips kring yrken att utbilda mig till. Jag vill studera på universitet.

    Är intresserad av naturvetenskap, humaniora och språk. Har tidigare arbetat som personlig assistent, men det blev för tråkigt för mig i längden. Jag behöver ett mer intellektuellt utmanande arbete, därav så vill jag studera på universitet.

    Mitt främsta krav är att yrket är utvecklande, alltså att man inte gör samma sak varje dag på jobbet (ex skulle biomedicinsk analytiker inte passa mig). Vill kunna söka olika typer av jobb när jag har tagit min examen.

    Jag brukar också bli väldigt trött av sociala sammanhang, främst när det är för mycket folk eller när man inte kan gå undan för att man är trött. Detta är något som jag behöver ta hänsyn till när jag väljer utbildning.

    Jag har funderat på utbildningar inom datavetenskap, biblioteksvetenskap eller arbetsterapeut.

    Har ni några tips på yrken som har varierande arbetsmöjligheter och där det inte ställa alltför höga krav på det sociala?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martina,

    www.framtid.se finner du över 2.ooo yrkesbeskrivningar.

    Det är svårt att på förhand lova vad innehåll i jobbet blir just för dig inom ett visst yrke. Första frågan efter avslutad utbildning blir "får jag ett jobb? Något jobb?" - det finns ju inte jobbgaranti så det är inte alla som utbildar sig som får jobb inom det yrket som de utbildar sig till. Ibland jobbar folk med någonting helt annat än inom det område där deras utbildning finns.
    Du i din fråga nämner Arbetsterapeut, biblioteksvetenskap och datavetenskap.
    Vad gäller Arbetsterapeut, så tänker jag så här: om man har ett visst antal bokade besök med patienter och så är man "trött" och vill gå undan ... hur ska det gå till? Patienten har rätt att inom sin bokade tid få hjälp av arbetsterapeuten. Så, det kanske inte är ett yrke som du i första hand bör satsa på.
    Inom Biblioteksvetenskap finns det yrken som Bibliotekarie, Biblioteksassistent och Skolbibliotekarie. "Liknande yrken" (som på olika sätt liknar Bibliotekarie) är bland annat:

    Biblioteksassistent

    Bokbindare

    Journalist / Reporter

    Korrekturläsare

    Manusförfattare

    Skolbibliotekarie

    Språkvetare

     Vad gäller DATA-yrken så sker utveckling inom den branschen snabbt och innehåll i yrken kan ändras + även nya yrken tillkommer. Du får gärna kika på många av de yrken som presenteras på framtid.se/yrken/data-it

    Du skriver om att du vill läsa på universitetet och yrkesutbildningar på universitetet är oftast minst 3 år långa, kan vara längre - t.ex socionomprogrammet går på 3,5 år och juristprogrammet på 4,5 år, psykolog och apotekare läser man till under 5 år. Vad jag menar är följande: på så lång framförhållning är det mycket svårt att veta hur innehåll i yrken kan förändras, vilka nya arbetsplatser som kan tillkomma och hur arbetsuppgifterna på de nya arbetsplatserna kan då se ut.

    Yrken det man i stor utsträckning kan jobba i sin egen takt, ta pauser när man behöver och inte behöver ofta finna sig i sociala sammanhang är:
    Krönikör
    Bloggare
    författare
    manusförfattare - alltså några olika typer av Skribent.
    Vidare vill jag nämna även yrken som
    Översättare,
    producent-av-text-for-syntolkning,
    Korrekturläsare och korsordskonstruktör