Felicia
    Hej,

    Jag läser ekonomilinjen på gymnasiet och ska nu skriva mitt gymnasiearbete men har kommer inte på någonting som jag kan skriva om, därför frågar jag nu efter tips! Jag behöver kunna koppla mitt ämne till ekonomi eller juridik (kan vara företagsekonomi, marknadsföring, entreprenörskap, juridik).

    Jag är även väldigt intresserad av sport, speciellt truppgymnastik och skulle gärna vilja skriva något om det men kan inte komma på något ämne där jag kan koppla sporten till ekonomi/juridik.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    Studie- och yrkesvägledare är inte ekonomer, jurister eller idrottsvetare... så vi kan egentligen inte säga ngt. inom det som din fråga handlar om. Du borde komma på ngt. som du är Intresserad av och stämma av med din handledare för Gymnasiearbete, som ska godkänna både temat och frågeställningar för ditt GA.
    Men som "privatperson" kan jag tipsa om att kanske undersöka hur mycket pengar som finns inom idrottsgrenen "gymnastik": kan gymnaster leva på sin idrott som proffs? eller måste de ha en annan försörjning?
    Vilka lagar styr idrott? Vad får idrottsutövare göra och vad får hen inte göra? - det är den juridiska aspekten... Sponsring - lagar kring det? Kan vem som vill bli sponsor för en idrottare? T.ex en organisation som uppmanar för våld mot ngn folkgrupp - om den vill bli sponsor för en idrottare, är det OK? eller inte? Alltså, undersök lagstiftning kring sponsring och finansiering kring idrottsutövandet.
    Ålder på idrottare - får de vara hur unga som helst? När får man tävla på proffs-nivå, är det någon åldersgräns? är det samma i alla länder?

    tips! prata med idrottsläraren på din skola - be honom/henne om råd. ta kontakt med gymnastikförbundet - fråga dem om tips!

    De här gymnasieskolorna erbjuder NIU i trupp-gymnastik; Och de här gymnasieskolorna erbjuder RIG i trupp-gymnastik
    ... lärare i gymnastik på de skolorna (länkarna ovan) borde kunna ge dig bra tips.
    Förklaring på vad NIU och RIG är - se gymnasieguiden.se/informeras/kombinera-ditt-idrottsintresse-med-din-gymnasieutbildning