Ella
    Hej! Jag behöver tips på intressanta gymnasiearbeten att skriva om. Jag är intresserad av kroppen och sjukdomar men tycks inte få ihop någon frågeställning samt metod. Jag går som nämnt Naturlinjen med samhällsinriktning så det är ju lite mindre krav på just naturvetenskapliga expriment osv. Har något flera intressanta förslag då jag börjar känna mig lite stressad för att jag inte kommer på något?:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    kika gärna på www.framtid.se/yrke/yrken-na-natur-och-samhalle

    och på www.fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete

    Du är ju i första hand intresserad av kroppen och sjukdomar, annars skulle jag föreslå >>GIS - "problematiken".

    Är du intresserad av kroppen och sjukdomar, så kanske kan du undersöka VAD KOSTAR SAMHÄLLET DE SJUKDOMAR SOM KAN UNDVIKAS? - ex. sjukdomar som uppstår pga man äter fel och inte motionerar tillräckligt (Vilka sjukdomar är det...? Diabetes typ 2? Depressioner? Hjärt/källsjukdomar?...) - vilka kostnader det medför och hur man kan motivera folk så att de undviker de sjukdomar som kan undvikas, vilket skulle ge stor samhällsnytta och individnytta samtidigt.

    Eller om vi ponerar att det blir totalförbud mot rökning och snus i Sverige. Vilka konsekvenser skulle det medföra? - Ekonomiska konsekvenser för producenter och försäljare av tobakprodukter /cigaretter och snus/? vinst i folkets hälsa? Kan man mäta det? Skulle man ligga på "plus" om man "köpte ut" alla producenter och försäljare av tobakprodukter?

    Finns det några positiva hälsoefferkter av rökning och "snusning"? Vad väger tyngre: personens rätt att röka eller samhällsnytta i att införa totalförbud mot rökning? ...

    Och detsamma kan man "hitta på" om annat "onyttigt" som alkohol och/eller socker.