Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Farre!
    Du måste samråda med handledaren för gymnasiearbete innan du bestämmer dig för temat.
    Läraren i kemi, en kemist eller studerande till kemist på högskola kan ge dig ett bättre svar men jag ska försöka komma med några förslag:
    - välj ett avsnitt i läroboken i kemi som du tycker är mest intressant och sök mer info om just den frågeställningen;
    - titta på Nobel pristagare och t.ex kom med ditt eget förslag vem som skulle få priset i kemi framöver, berätta om deras forskning och argumentera varför just de forskare är mest värdiga vinnare;
    - uppfinn en ny kemisk produkt, förklara varför den behövs och hur man ska gå tillväga för att skapa den;
    - hitta någon uppfinning inom kemi som inte slog igenom och glömdes bort men som du tycker kan användas i framtiden, kanske som en del i en ny produkt;
    - undersök vilka andra vetenskapsområden som finns på gränsen till kemi, t.ex fysisk kemi och kemisk fysik och vad är skillnad mellan dem.
    Glöm inte att du måste förankra temat hos din handledare. Jag kan inte garantera att något av mina förslag kan bli godkänt som temat för gymnasiearbete.
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare