Elev

    Hej! Har ni tips på yrken om man är intresserad av lönefrågor, rättvisa och diskrimineringsfrågor, jag brinner för arbetsmarknadsområdet? Jag har intresse för ekonomi, juridik och personalvetenskap. Men har super svårt att välja vad som passar mig bäst. Finns det möjligtvis någon utbildning innehållande lite av juridik, ekonomi och personalvetenskap? Vill gärna ha jobb med något av detta i framtiden och har svårt att välja vilket så det vore bra med en bred utbildning. Om det inte finns någon med det, vad är den närmsta utbildningen man kan komma om man vill arbeta med juridik, ekonomi och personalvetenskap. Har hört att man kan arbeta med ekonomi även om man läst juridik, stämmer det? Vad för typ av ekonomijobb?

    • Julia : De yrken vi känner till beskriver vi på www.framtid.se Arbetsmarknaden förändras ständigt; nya yrkestitlar och arbetsuppgifter tillkommer och vissa - försvinner. De flesta yrken inom de områden som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    har du erfarenhet av att studera på högskole-universitets nivå?
    Om inte, så kanske du kan söka någon fristående kurs inom de områden som du är intresserad av - både för att testa läsa på högskolenivå men också för att börja "samla på sig" meriter i form av högskolepoäng och Kunskaper.
    T.ex inom Juridik finns det en distanskurs UJIK, 15 högskolepoäng, och alla behöriga sökande får plats på den. Se gärna info på jur.lu.se/#!JURF12-ujik

    • Elev : Jag studerar på universitet sedan ht16, men har lika intresse för alla de tre ämnena och branscherna. Detta ställer till i valet av program.
    • Anna :

      Prata med studievägledare på de institutionerna där utbildningar ges som ligger inom de områden som intresserar dig. Se utbud på www.antagning.se - där sökvara utbildningar finns. Det finns ju inga hemliga utbildningar på högskolor och universitet i Sverige; du kan hitta alla de olika program och kurser. Och om du redan läser på högskolenivå, kan du tolka den info som finns på högskolornas hemsidor på ett mycket bättre sätt än ngn som inte läst på högskola. Du kan också försöka få svar från Arbetsförmedlingen; se om du kan boka tid med en arbetsvägledare på AF; se om du kan boka tid med en SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Din fråga handlar om flera olika saker: du har Bred Intresseprofil; utbildning som motsvarar alla dina intresse (i kombination) finns troligtvis inte; hur du ska välja vilket av dina intressen som du ska satsa på - det är nog det som är kärnfrågan. Och det utreds bäst i ett personligt samtal (helst en serie samtal) med en SYV (eller kanske t o m med flera olika SYV-ar).

    Personalvetare SYV

    Hej Linda,

    Jag skulle rekommendera dig att läsa Personalvetarprogrammet som finns på flera högskolor/universitet i Sverige. I programmet ingår kurser i bla. personal- och företagsekonomi, personaljuridik/arbetsrätt, organisations-, ledar- och personalutveckling etc.

    Det finns otrolig variation av arbetsuppgifter inom HR-området där man förutom personalvetenskap nyttjar kunskaper både inom juridik och ekonomi.

    Som personalvetare kan man antingen jobba som generalist eller specialisera sig på något av områdena, såsom löneadministration, ledar- och organisationsutveckling, compensation & benefits, rekrytering, kompetensutveckling, lagar och avtal etc.

    Små företag efterfrågar oftast generalister som kan hantera alla HR-områden, medan stora företag (över 1.000 anställda) anställer gärna både generalister och specialister.

    Gå gärna in på ex. Göteborgsuniversitets hemsida och kika på deras utbud av olika kurser och program. Här är länken till Personalvetarprogrammet: https://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=S1PER